Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Ärtan som ska erövra världsmarknaden

innovation Ett svenskt innovationsföretag ska se till att fler svenska ärtor når världsmarknaden. Bärta heter den groddade och fermenterade produkten.

Ärtan som ska erövra världsmarknaden
Innovativ mat. FOTO: PR Bärta.

Efter att ha experimenterat i sitt kök, bestämde sig Pia Qvarnström att göra affär av groddade och fermenterade gula ärtor. Idag säljs de under namnet Bärta i 300 butiker i Sverige. Nu försöker hon få ihop mer kapital för att börja sälja dem på världsmarknaden.

Ett av argumenten för produkten är att pandemin visat ytterligare ett problem med animalisk föda. För viruset spreds ju till människor från djur som trängdes på små ytor på köttmarknader. Bärta är tänkt att vara ett alternativ till köttkonsumtion.

Biljonmarknad

Enligt den brittiska banken Barclays kan marknaden för alternativ till kött komma att växa med 1 000 procent och omsätta drygt en biljon kronor per år inom ett decennium. Eller ännu mer, enligt ett pressmeddelande från företaget Swedish Temptations som marknadsför Bärta.

Idag har förstås produktionen blivit för stor för att få plats i köket. För tre år sedan flyttade Pia Qvarnström verksamheten till en större anläggning i Karlshamn.

– Uppskalningen är en ständigt pågående process och för varje steg vi tar dyker det upp nya oväntade grejer som måste lösas. Vår produktion ser inte ut som någon annan livsmedelsproduktion. Det finns inte utrustning och metoder att kopiera, säger hon till Miljö & Utveckling.

Många ärtor

Vad gäller råvaran så ska det finnas tillräckligt mycket.

– Det finns gott om ärtor i Sverige och i världen. Vi använder bara ekologiska och svenska ärtor och det gör att utbudet smalnar av, men det finns ändå så att det räcker och blir över, säger Pia Qvarnström.

Hon är utbildad rytmikpedagog från musikhögskolan i Malmö och arbetade med det innan hon som hon själv säger ”snöade in” på ärtorna. Hon tror att intresset för att laga mat beror på att hon var den enda vegetarianen i en familj av allätare.

– Där någonstans föddes matlagningslusten. Att jag sen valde att gå vidare med just den fermenterade ärtan var för att den var för god och häftig för att inte fler skulle få smaka, säger hon.

Krav på kapitalet

På frågan om hur det går att locka kapital till verksamheten svarar hon:

– Många är intresserade av att investera i Bärta men inget är klart ännu. Det gäller att hitta rätt delägare med hållbarhetsprofil och ett långsiktigt tänkande.

 

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.