nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Pantningen av saftflaskor ökar för varje månad, enligt återvinningsföretaget Returpack.

Allt fler pantar saftflaskor

Alla stora saftproducenter har i år anslutit sig till det svenska pantsystemet Returpack och hela sex miljoner saftflaskor med pant har sålts på ett år.

  • Annons 1

De stora livsmedelsjättarna Axfood, Orkla, Coop, ICA och Lidl har alla anslutit sina plastflaskor för saft till det svenska pantsystemet, sedan det blev möjligt för ett år sedan. I dag finns ett 60-tal saftprodukter med pantmärke ute i handeln.

– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft har fått ett väldigt positivt mottagande. Bland konsumenterna har det funnits en önskan om att kunna panta sina saftflaskor och nu när alla de större aktörerna har valt att ansluta sig till pantsystemet är det möjligt, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack/Pantamera.

Allt fler återvinner

Enligt Returpack är det för tidigt att presentera statistik för saftflaskorna, men återvinningskurvan pekar stadigt uppåt.

Förra året pantade vi i snitt 171 burkar och PET-flaskor per person i Sverige, vilket gör oss till ett av de bästa länderna i världen.

Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier, till 25 procent av Svensk Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna.

Kommentarer

1 reaktion till “Allt fler pantar saftflaskor”

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatet: Målen är tillräckliga – nu behövs verkstad

Debatten om politikens förutsättningar att hantera klimatfrågan, som Miljö & Utveckling arrangerade i Almedalen, ledde både till hetsig ordväxling och intressanta reflektioner. I panelen fanns Gunvor G Ericson, Svante Axelsson, Ludwig Bengtsson Sonesson och Mattias Goldmann. Du kan också se debatten, länk till filmen finns längst ned i texten.