Forskningsprojektet ”Brewed and Renewed” är ett samarbete mellan Axfood, Axfoundation, Bageri Gruppen, Carlsberg Sverige, Elajo, Fazer och med forskningsinstitutet Rise som projektledare. Syftet med projektet är att ta reda på hur drav, en restprodukt från ölbryggning, kan användas i livsmedel, till exempel bröd och flingor, i större skala.
Så kan restprodukten från ölbryggning användas i livsmedel
Forskning Kan rester från ölbryggning bli framtidens mat? Det undersöker forskningsprojektet Brewed and Renewed, där flera stora aktörer inom livsmedels- och bryggeriindustrin samarbetar för att hitta hållbara sätt att återanvända drav – en näringsrik biprodukt från ölproduktion.

Anna Anderberg, hållbarhetschef Carlsberg Sverige. Foto: Carlsbergs Sverige / Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Tillsammans kan vi titta på de utmaningar och lösa de problem som finns längs med värdekedjan. Vi är glada över att få vara med i det här sammanhanget, det är både värdefullt och viktigt för oss, säger Anna Anderberg, som är med i projektet för Carlsbergs Sveriges räkning.
E8VuTgUYiUFebgTk4ESwTfy3GTPmDqKLLITUgkur2V3EfKGG256tD/dcemodF69y7FwOtS1dFYe+zl07b5IbPLUiZ/UYjWWJCGej7qcIBGoXaT4Labo8P8JYuQtzMzBFQw9mBKuM6w5QSJaFK6GcBAIaxtQ47Q/JThww+za9AZYNWU/0O4Ns8LUw+PKuF5bEFcAphS/90TBwBqHFGxtKSIjzra+KeHq+JY+v0wibeuKKubvHqEmQvy7owvzzRgg76wDFLvC+9lW5sfx5vzU0LnHurF5dRPdMRZTGlx+7CXEUk7wE0WsMRXcE6IRXPeLvWl3bDjn6oRG2rvrAHscH6e/Hi+jc6lcG9wy2UN3n+B7V5DocDcy9I5/mVT3djMPxcFM0FfeH7DG8jW+gnbdBq1hjvMlnS/N1RkvAc9Lhqd4BfMJPkVnTJQxUKuee3kblvBcCN2Q3Av/BTmmgOuhTh9TTs3XSYYD/W0rcAqUmqnYnDysgC1m1uFcOtmA8JdqVTm1FOv3rpPT/rTwLFU+5RySEnABw8IDYKDSfR7Obu2n2ZG2S+OsE/xY9jxQE12waVWcRbNlYh5z1UNxgGuh6elXSOufEHqCv7IAz+YvFj1feWkzyK5KG287b6Ui4McKyFk4cnY/+9IeLBtJc+8IC+GWcnEV3zJz+5tyHozcADpVoo7RueCSXZsYEkQmMmO2BaBgnGlke2O0xXCCzEHD6BQGEBK6jghtomE913uRBBMOXyu1zRAakcWehYVtKAxZvvrbJxTebdSNHu8MxhOd53KVyA8eDOnL05rWl8e9y+J3Y7HHCbd1MV7bfOtg71toZWlKpIRvCOv79Rdc1KQFaq3mjI1mzAyQp6TokVh6i21UJvFTsLa94kQ4g0gOlDLbb35YSyfjWPcN2zKsUVvXLQRoglrpb+kr5+PCBZFCiNjWU7OCbldUeFPLXG0oXzpd2DN9rJriD1FundSVWJtbHXzwl23WZiCzhqFabOotyVuolu80kWarJ+qohmyt37V8jKZBwdvf9XIXeGVD4SonzYs7i3FSp0fHDVdFJArvyW263Sp6Os2XILNWsMBclVnvYuuMLclcF5u6rxR1CAAYEIVBsxmDB1HrGg3oR6jfxbmTVEJAvwTobd6/TrfU1BdPyE8V+8ZIMooqWWRdMe4OLggPNjgtvUtTxPGbT8pgHRk1syH4SXXTuKIThhDSe8hVrymEvAOdrcGHOMLl6QXFdf2tnrA6xuBEbWXYa0+V9SMc34GBC+YUFwYmBLHhyVoMaJe+I3Qysfg1Zi4bylVDLXBGr10dbjBcvaEuGgxXLZNos7JqJIPq1mGU1k55tmpQnnwJnTrK+dPYgGoa+3IHUfkg9JvM81Ehgdg74skhxR3kd4MLz8pjpeuedcbsqGOhwtx/pZpD9wJ3c+ZKUjKimI1DWGwHw95QxJ2YBPrGZU9q/RMVF7Of45rex6owEp9r9IWiwZZZE7cNL+oWDvP3xOjwtwx5m3CBy1vCRh00nGhHhvR1caYXM3DQifm58e9lgFszYApnVWfh/W+qpKZ7q6Sy39/0H5IbTj87+M1Byyss+esrXxD6WBcdkUtRo44PYH8yJMSV8cUKSxudQ7rJan/lZ8dtzVrCDA4VE2v/qCrukJoLePkO4eDkOCkTqi2T7idq+KuSHBrhkHO7Aaf3fAVEEuOIBMT+LO9q1IADkCZhB+cOnYzisS8cIBvQMAKxXg+gmTyfRPummgEjdG26kO09+5ZQtd19iJJbKQzBPjZrnMlXsrn1dXF7RT9cO+Pi/d4TOhRPBvpvTpPVxfVbuCtu7v1sub4sz7DNSkQqXDcNSznJAqKP91Xx/Ke/S0UtByiWVQa7SWnBCH+1czi6Qy/r+dVQfSFTugj7r4oAQyblbSVJ+1XdZpLwM74FZ/Qylavb8AzFIiqawOcPMDfai5IRYCSRreNDIxzLfU3h047wAsN2b7Wuxyu9sWVadmtjsGN2MZ/s7Sv7GY+NYVUKI6Gq2e8FPnbsONRmxPvSfi1eR4rTpOc80/D+dcyoDG7pvVk0gMXdLgYmpxdI2Ue6xPsd3OQBdfW5oJ5GdIDhpwUCoaVePXoOtDtTNuwrUV6oFVkn648Lji5g8VKehNYHpMLxHRlUiM2d5LwgKJ9BvS0YlU1SYoVZrPB58ZpEHhyHvhOopeSkzI48x9Gun1y9KRIVfvc6zRflZPt9nIGW9o3PmhYkjMjZPN/fdMrHvDXPsTLVS6uHiEzQlmBqXManY+Nm8r8MSwLJ2egPE+ZYMFel27lfC2ko61vDt1ewvmGRBDh9pJzqpsc1l+IuXBxoC6H7r5d7H6+JeLFF8W7baNkU8Z/ZYpBw0/d2vb40WMfO3UlQytDwQAmAqwzLErvbTfKXLnEUUUwZNi0OUWh+YPQSYoT+HFw4Uy3fJg++6jxDlSpqq6+DsPlExXcNFESD8blFEEC64AZjN/usG/dkeVkNBjmCGw/HHfPjg9uOIs3NIfSUZ+sy6kHXg9YXHXO5GX4qc7SEKrBncOik0LaFJcdutCRH6MAv8ie5ZUPs5CyIA6dxejnIB0Y4IC/v33pCI4hJ8XJAsrbfJevj6dBbCSPlan4nOsfhJwSKGRTs8Vb49cTv61viL+zkvOF5RCw5BBaUpm5M6pnV6x88EZDl8Vue1g9gW6CdcKvzJq6vqxL8DV+zhemRL4AcjuDH03FQQQl+W/UIkTeGIUbGOEL7bTZ0NNFD63GZ5WBKHd/aHffLLZhkAnpl10bxexpQAO8s/tRL1p8xIFAedZCEvZzzYWJiUV4IP9gsOOLlOwCF047clAZI7xO1KM8n+SpGZiDouMslhNQEdEr+bYacf10oP/ikoY5T87vDqf83+TSaFCvst3+M9YqxsldpmzVt+FQ27G2a2diDLE1zAUdiPZCCWUExd3z1ORFE/ZXHH0/wENmhs2QdPndVjsrbtWPmOgJJuQMj8kA/X4MIA+cggPKast0v5mcAKIx/BLxjYXtOU6K8rUo3KvSymQGk5rZcvZBGBEznCdAOp3Fa/z8VNpNO2Iigt8AigPIwb4Q64M+YNXjO5dyk84CtYZMCegCBtFeiITEc5tE8gdt5Z24MV6J3cAxKOULs+JnFbp2I6VQ1/xl4pgtnXA5LjEgSyaBVSU/7ox4UC5f3U5BhnGrfml3nxPoaOgyphTbbBMY1dOKYLs7sExBifmSw3kYmU+y3rBk4aMNU9/39qnRmZFlWnJbaoCAA=