Vid FN-toppmötet i Johannesburg presenterar Sverige ”Den hållbara staden” – ett svensk-kinesiskt partnerskap om innovativa lösningar för en hållbar stadsmiljö. Syftet med det svensk-kinesiska samarbetsprojektet är att ta fram ett helhetskoncept för utveckling av stadsmiljö. Det skriver Exportrådets projekt Svensk Miljöteknikexport i ett pressmeddelande. Projektet ska rikta uppmärksamheten på nya och mer effektiva tekniska lösningar för hållbar stadsmiljö samt presentera en systemlösning där synergier och samverkan mellan stadens olika försörjningssystem utgör en viktig del.
– Sverige har i många fall världsledande lösningar för en hållbar stadsutveckling och kan bidra till ett viktigt utbyte av erfarenheter i Johannesburg, säger handelsminister Leif Pagrotsky i ett pressmeddelande.


