Lista: 6 skäl att fortsätta hållbarhetsarbetet i lågkonjunktur

EKONOMI Hållbara företag har möjlighet att skapa ekonomiskt värde på flera sätt. Här är sex anledningar att fortsätta hållbarhetsarbetet.

Lista: 6 skäl att fortsätta hållbarhetsarbetet i lågkonjunktur
Foto: Adobe stock.

När ekonomin stramas åt kan företagens hållbarhetsinsatser stöta på hinder till följd av begränsade resurser och ökat fokus på kortsiktiga vinster. Ändå kan ett ambitiöst hållbarhetsarbete öppna vägen för kostnadsbesparingar och nya intäktskällor. I en ny rapport listar konsultbolaget WSP sex ekonomiska möjligheter för framåtsträvande företag.

1. Medfinansiering

Genom att satsa på projekt som förbättrar din hållbarhet kan du ofta få ekonomiskt stöd från EU och nationella omställningsfonder. I vissa sektorer med utsläppshandel kan dessa projekt även ge dig chansen att sälja överskottsrätter.

2. Fördelaktiga lån

Företag med starkt hållbarhetsarbete kan få lägre kapitalkostnader och förmånliga lånevillkor. Under 2023 fick gröna lån i genomsnitt rabatter på 0,05 till 0,10 procentenheter. Företag som inte prioriterar hållbarhet riskerar att uteslutas från finansiering när låneinstitut inför mer detaljerade hållbarhetsgranskningar. Dessa företag kan då behöva vända sig till högräntelån från andra institut.

3. Attraktiv arbetsplats

Hållbara företag har en fördel när det gäller att attrahera talang. En IBM-studie visar att över 67 % av deltagarna globalt är mer benägna att söka jobb hos hållbara företag. Samtidigt upplever endast en femtedel av dem sin nuvarande arbetsplats som hållbar. Företag som inte fokuserar på hållbarhet kan behöva betala ett högre pris för att behålla sin personal.

4. Leva upp till kundernas förväntan

Efterfrågan på hållbara produkter ökar kraftigt. Konsumenter är redo att betala mer för produkter från företag som tar ansvar för samhälle och miljö. En IBM-studie visade att hälften av deltagarna betalade i genomsnitt 59 % mer för hållbara produkter det senaste året. Företag måste anpassa sig och visa sitt engagemang för hållbarhet för att behålla kunders förtroende och undvika förlorade marknadsandelar. Branscher som inte lever upp till hållbarhetskraven kan uppleva minskad efterfrågan och därmed lägre priser.

5. Konkurrensfördel

Ett ambitiöst hållbarhetsarbete underlättar inte bara efterlevnaden av nya regler och upphandlingskrav inom hållbarhet, utan det ger också en möjlighet att skilja sig från konkurrenterna och få en fördel på marknaden med varor och tjänster.

6. Nya affärsmodeller

Klimatomställningen och hållbarhetsarbetet öppnar för nya affärsmodeller, lösningar och produkter. Till exempel kan en övergång till cirkulär ekonomi innebära produkter som är återvunna eller återvinningsbara, vilket i sin tur kan skapa tillgång till nya kundgrupper eller marknader. Att förändra affärsprocesser och produktionsförhållanden tar tid och kräver investeringar. Det är viktigt att notera att den ekonomiska avkastningen förväntas på lång sikt, inte omedelbart nästa kvartal.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.