Sedan två månader är elbilar från kinesiska tillverkare belagda med provisoriska tullar, för vissa märken upp till 35 procent. Efter en omröstningen i ministerrådet i fredags är tullarna tills vidare spikade.
Tankesmedjan Transport & Environment, T&E, uttrycker i en analys att tullar är ett rimligt tilltag som del ”i en sammanhängande industriell politik”, men kritiserar det faktum att elbilsbatterier nästan inte har några tullar på sig alls.
Transport & Environment argumenterar att samma princip, att främja den inhemska industrin, borde gälla för batterierna.
”Efter att ha plöjt ner miljarder i att skapa en inhemsk batteriindustri finns det ingen anledning att ha världens lägsta tullar på elbatterier”, skriver tankesmedjan.
Om inga åtgärder vidtas uppskattar T&E att endast 10 procent av de nuvarande planerna för batterigigafabriker, förutom de som redan är i drift, sannolikt kommer att genomföras. En överväldigande 60 procent är i riskzonen och skulle sannolikt skrotas, vilket skulle leda till en förlust av miljarder i investeringar och nära 100 000 potentiella jobb.
Under tisdagen kom beskedet att den svenska batteritillverkaren Northvolt har lämnat in sin konkursansökan.