Kritiken: ”Ingen anledning att ha världens lägsta tullar på elbatterier”

EU EU inför nu höga tullar på kinesiska elbilar. Däremot klarar sig elbilsbatterier från samma land. Ett misstag, menar nu en europeisk tankesmedja.

Kritiken: ”Ingen anledning att ha världens lägsta tullar på elbatterier”
Elbilsbatterier omfattas inte av EU:s nya tullar. Något som har väckt kritik. Foto: Adobe Stock.

Sedan två månader är elbilar från kinesiska tillverkare belagda med provisoriska tullar, för vissa märken upp till 35 procent. Efter en omröstningen i ministerrådet i fredags är tullarna tills vidare spikade.

Tankesmedjan Transport & Environment, T&E, uttrycker i en analys att tullar är ett rimligt tilltag som del ”i en sammanhängande industriell politik”, men kritiserar det faktum att elbilsbatterier nästan inte har några tullar på sig alls.

Transport & Environment argumenterar att samma princip, att främja den inhemska industrin, borde gälla för batterierna.

”Efter att ha plöjt ner miljarder i att skapa en inhemsk batteriindustri finns det ingen anledning att ha världens lägsta tullar på elbatterier”, skriver tankesmedjan.

Om inga åtgärder vidtas uppskattar T&E att endast 10 procent av de nuvarande planerna för batterigigafabriker, förutom de som redan är i drift, sannolikt kommer att genomföras. En överväldigande 60 procent är i riskzonen och skulle sannolikt skrotas, vilket skulle leda till en förlust av miljarder i investeringar och nära 100 000 potentiella jobb.

Under tisdagen kom beskedet att den svenska batteritillverkaren Northvolt har lämnat in sin konkursansökan.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste