Regeringen och SD vill se över 2030-målen

Klimat Sveriges nationella klimatmål till 2030 ska ses över i syfte att linjera med EU:s klimatlagstiftning. Det meddelar regeringen och Sverigedemokraterna. Samtidigt har företag och organisationer upprepade gånger betonat vikten av att behålla målen.

Regeringen och SD vill se över 2030-målen
Transportmålet för 2030 ska ses över, meddelar regerigen och Sverigedemokraterna. Foto: Adobe Stock.

På torsdagen presenterade regeringen och Sverigedemokraterna ett tilläggsdirektiv till miljömålsberedningen, som inrättades 2010 med syftet att nå en bred politisk samsyn kring ett antal områden inom miljöpolitiken.

Det nya uppdraget är att se över Sveriges nationella klimatmål till 2030 för att de ska linjera med EU:s skräpa klimatlagstiftning.

– Sveriges ska fortsatt vara ambitiösa och ligga i framkant, och direktiven till miljömålsberedningen är glasklara. Det finns inget utrymme för några ambitionssänkningar, Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) under en pressträff.

Framför allt handlar det att se över det nationella målet för inrikes transporter, där dagens mål är att minska utsläppen med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Romina Pourmokhtari säger under pressträffen att målet idag är utformat på ett sätt så att alla andra sektorer i praktiken ”knappt behöver minska sina utsläpp till 2030 för att klara ESR-målet”.

– När omställningstrycket minskar för dessa andra sekter, riskerar det att leda till suboptimering där transportköpare och resenärer drabbas av högre priser än vad som annars hade varit nödvändigt, säger hon.

Vidare menar hon att transportmålet till 2030 inte bedöms kunna nås utan en på kort sikt ”mycket hög inbladning av dyra biobaserade bränslen”. Det menar hon flyttar fokuset från den långsiktiga omställningen mot elektrifierade fordon och drabbar transportköpare och resenärer.

– Det slutgiltiga målet är att alla fossila bränslen ska fasas ut. Vi vill att miljömålsberedningen ska se över det fortsatta behovet av det sektorsspecifika nationella målet för inrikes transporter till 2030.

Sveriges transportmål till 2030 har varit omdiskuterat, och redan hösten 2023 föreslog regeringens utredare John Hassler att man skulle se över det.

Samtidigt har flera organisationer och företag upprepade gånger understrukit behovet av att behålla transportmålet. I en debattartikel Aftonbladet, som publicerades 2023, skrev bland annat 374 svenska företag och fackens centralorganisationer, att det handlar om att ta ansvar och värna om jobb, investeringar, marknadsandelar och konkurrensandelar.

Utöver att se över de nationella målen för 2030, får miljömålsberdningen i uppdrag att lämna förslag på ett bredare uppdrag för det klimatpolitiska rådet. Regeringen och Sverigedemokraterna vill bredda uppdraget till att också ta hänsyn till klimatpolitikens effektivitet och internationella perspektiv.

Uppdragen ska redovisas senast den 31 oktober i år.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.