nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Emojis lobbar för udda frukter

Stora mängder av frukt och grönt når inte butikerna för att de har udda färg, fel storlek eller annorlunda form. Nu har amerikanska organisationen Hungry Harvest tagit fram udda grönsaker som emojis för att minska matsvinnet.

  • Annons 1

Organisationens emojis kan laddas ned av appleanvändare via appstore och just nu bearbetar de Google, Unicode och Apple för att  även de ska ta fram emojis av udda grönsaker och sprida dem.

Hungry Harvests syfte är att göra konsumenter mer bekväma med frukt och grönt med udda utseende för att på så sätt sätta stopp för onödigt matsvinn, skriver nättidningen Think Progress.

Idag blir de frukter och grönsaker som inte följer rätt mall biogas, kompost, djurfoder eller hamnar på tippen.

Enligt stickprovsundersökningar som Konsumentföreningen i Stockholm genomförde under förra året, är inne för udda grönsaker även i Sverige. I princip alla 345 tillfrågade i deras undersökning kan tänka sig att köpa frukt och grönt med udda form och färg.

– Det är hög tid att testa fula frukter i Sverige. Vår undersökning ger en hint om att gemene man förstår hur tokigt det är att rata grönsaker bara för att de har annorlunda färg eller form, sade Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, Kfs, i samband med att undersökningen lanserades.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.