Organisationens emojis kan laddas ned av appleanvändare via appstore och just nu bearbetar de Google, Unicode och Apple för att även de ska ta fram emojis av udda grönsaker och sprida dem.
Hungry Harvests syfte är att göra konsumenter mer bekväma med frukt och grönt med udda utseende för att på så sätt sätta stopp för onödigt matsvinn, skriver nättidningen Think Progress.
Idag blir de frukter och grönsaker som inte följer rätt mall biogas, kompost, djurfoder eller hamnar på tippen.
Enligt stickprovsundersökningar som Konsumentföreningen i Stockholm genomförde under förra året, är inne för udda grönsaker även i Sverige. I princip alla 345 tillfrågade i deras undersökning kan tänka sig att köpa frukt och grönt med udda form och färg.
– Det är hög tid att testa fula frukter i Sverige. Vår undersökning ger en hint om att gemene man förstår hur tokigt det är att rata grönsaker bara för att de har annorlunda färg eller form, sade Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, Kfs, i samband med att undersökningen lanserades.