nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Danska appen ”Too Good To Go” som har byggts med syfte att minska matsvinnet, vinner Nordiska rådets miljöpris på 350 000 danska kronor.

Därför fick de Nordiska rådets miljöpris

Det blir en hel del matsvinn från restauranger och livsmedelsföretag. Det vill företaget bakom appen ”Too Good To Go” ändra på. Nu vinner de Nordiska rådets miljöpris.

  • Annons 1

Via danska appen ”Too Good To Go” kan restauranger bli av med osålda måltider i samband med stängningstid. Kunderna får möjlighet att köpa en god måltid med sig hem till ett lågt pris och restaurangerna slipper slänga maten. Företaget startade i Danmark 2015 och finns idag i sex länder.

Konceptet kan bidra till att inspirera andra till liknande idéer inom andra branscher, skriver Nordiska Ministerrådet i sin motivering. Initiativet ligger helt i linje med de nya globala målen för hållbar utveckling som bland annat fokuserar på att minska matspill och övrig resursanvändning. Här kan du läsa om vilka projekt som var nominerade till priset.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.