
Hur människor kan påverkas till ett mer hållbart levnadssätt är en fråga som sysselsätter många. I samarbete med metkedjan Coop har forskare vid Centre for Sustainable Communications vid KTH, utvecklat en tjänst, Eko-panelen, som visualiserar inköp. Tjänsten bygger på att kundernas enskilda inköpsdata samlas in automatiskt och sedan redovisas visuellt online, både på detaljerad nivå, men också på en mer övergripande nivå med utvecklingstrender över tid. När tjänsten testades av 65 Coop-anställda ökade inköpen av ekologiska livsmedel med hela 23 procent. I en lika stor kontrollgrupp, som inte hade tillgång till tjänsten ökade inköpen också, men endast med sex procent.
– I försöket såg vi tydligt hur intresset för, samt köp av, ekologisk mat ökade då vi gav tillbaka kvittoinformation till kund, informerade om fördelar med ekologiska matvaror samt tillgängligt sortiment, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.
Verktyget har utvecklats av forskarna Jorge Zapico och Cecilia Katzeff.
– Resultaten från den här studien visar vilken potential visualiseringsteknik har när det gäller att skapa insikt om, samt påverka olika beteenden, säger Cecilia Katzeff.
Studien behandlar också vilka motiv som finns till ökade ekologiska inköp samt vilka faktorer som upplevs stå i vägen för att konsumenter ska välja ekologiska matvaror i stället för icke-ekologiska. Några hinder är ett upplevt högre pris, begränsat utbud i butik och inte minst de egna vanorna.