Tillverkningsindustrin står i dag enligt Internationella Energirådet för en tredjedel av de globala koldioxidutsläppen. Nu går Bosch ut med att de ska bli först bland industrijättarna att nå total koldioxidneutralitet. Och detta ska det lyckas med på drygt ett år.
Släpper ut 3,3 miljoner ton koldioxid per år
Bosch har sedan 2007 minskat sina koldioxidutsläpp med 35 procent.
I dag släpper Bosch ut 3,3 miljoner ton koldioxid per år. För att uppnå klimatneutralitet ska Bosch till en början köpa mer grön el, för att kompensera för de oundvikliga koldioxidutsläppen. De ska också investera en miljard euro i att öka energieffektiviteten på bolagets 400 anläggningar under de kommande tio åren.
Ni skriver att ni på kort sikt ska klimatkompensera för oundvikliga utsläpp, vad kommer ni investera dessa pengar i?
– Med start år 2020 ska vi köpa grön el och investera i certifierade projekt, som ska stödja social- och ekologisk hållbarhet. Klimatkompensationen ska öka fram till år 2030. Bosch planerar också att öka sitt ägande i solkraft, i Nashik och Bidadi i Indien, säger Volkmar Denner, styrelseordförande i Robert Bosch GmbH.
Han berättar också att Bosch ska skriva på långsiktiga leverantörskontrakt för nya vind- och solkraftsanläggningar i flera delar av världen. Dessa kan då drivas med vinst utan statligt stöd.
Ska spara företaget en miljard euro
År 2030 ska 40 procent av Bosch energibehov komma från deras egna anläggningar som ska producera förnybar energi. Resterande energi ska handlas in. Enligt Volkmar Denner ska Bosch kompensera för de eventuella utsläpp som inte går att undvika.
Bosch räknar med att satsningarna på energieffektivisering kommer spara företaget en miljard euro på tio år.
När bolaget pratar om global koldioxidneutralitet år 2020 så väger de in utsläpp från sin tillverkning och sina anläggningar. De inkluderar dock inte utsläpp från tidigare processer eller vad som händer med deras produkter när de når kunderna.
Den färdiga produktens klimatpåverkan
Det är dock något som Electrolux jobbar med. Miljö & Utveckling pratade tidigare med företagets hållbarhetschef Henrik Sundström, som bland annat berättade att produkterna, efter leverans till kunderna, stod för 93 procent av företagets miljöpåverkan.
Electrolux menar att det är svårt att styra hur konsumenterna ska hantera produkterna. De har därför satt ett mål om att minska produkternas klimatpåverkan med 25 procent till år 2025 jämfört med 2015.
Läs mer om hur Elextrolux minskar sina produkters klimatpåverkan här.