– Vi behöver ett nytt regelverk där samåkning ryms, säger Ubers Sverigechef Alok Alström till Dagens Nyheter.
Uber har hävdat att Uberpop är en slags samåkningstjänst som kopplar ihop privatförare med privatpersoner. Med detta upplägg har det inte krävts något taxikörkort för chaufförerna, enligt Ubers sätt att tolka den svenska lagen.
Peter Norman, tidigare finansmarknadsminister (M) och i dag förbundsordförande i branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, skriver i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet att det i väntan på politiska beslut är viktigt att inte glömma hållbarhetsfrågan.
”Vill vi ha företag som växer och utvecklas på ett hållbart sätt för samhället, kan vi inte köpa tjänster av, eller samarbeta med, företag som medvetet och uppenbart kringgår skatt. Detta är i synnerhet inte acceptabelt när samma företag låter dem längst ner på stegen, enskilda förare med låg inkomst, dömas till böter för att Ubers taxirörelse inte uppfyller lagens krav”, skriver han.
Näringsminister Mikael Damberg (S) ser stora möjligheter med delningsekonomin, som bland annat kan bidra till att vi utnyttjar saker smartare.
– Stora delar av Uber funkar i Sverige, men Uberpop har inte fungerat för de har inte haft redovisning, betalat avgifter och så. Därför har vi tillsatt en utredning från regeringens sida”, säger Mikael Damberg till nyhetssajten Breakit.
Utredningen skulle ha varit klar den 1 juni, men har flyttats fram till den 1 december.