nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Det svenska initiativet för hållbart mode, Sharewear, har bidragit till att svenska modeplagg lånats mellan människor i 117 länder. Här är ett par byxor utlånade till en Moskvabo.
Det svenska initiativet för hållbart mode, Sharewear, har bidragit till att svenska modeplagg lånats mellan människor i 117 länder. Här är ett par byxor utlånade till en Moskvabo. FOTO: Svenska institutet

Svensk lånegarderob gör internationell succé

Kläder från en rad svenska modeföretag har nu lånats över hela världen under fyra månader. Svenska institutets och Visit Swedens initiativ för hållbart mode, ShareWear, har nått 376 miljoner människor i 117 länder.

  • Annons 1

Ett trettiotal plagg från modemärken som Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred har utgjort den lånekollektion som nu cirkulerat under fyra månader.

För att få använda ett plagg visar man sitt intresse på Instagram och lämnar det vidare till någon annan efter en vecka genom en bild på sig själv med plagget på. Projektet tog fart genom att skådespelare, modeller, programledare, journalister, bloggare och stylister i flera länder började använda plaggen och satte fokus på den svenska lånegarderoben.

Innovativa metoder

– Genom ShareWear har Sverige återigen visat sin styrka inom kreativa näringar och hållbarhet. Initiativet är också ett bra exempel på hur vi med hjälp av innovativa metoder kan skapa ett globalt engagemang, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet.

Kampanjen har skapat 400 rubriker i några av världens största medier. Bland annat skrev den brittiska tidningen The Telegraph: ”It´s a genius plan” och tidningen Elle drog slutsatsen att: ”All good things come from Sweden”. Den Shanghaibaserade tv-kändisen, Jin Xing, testade en klänning från Filippa K och berättade om det för sina 9,6 miljoner följare på det sociala nätverket Weibo.

Globalt genomslag

– Det är enormt roligt att vårt gemensamma initiativ har fått ett globalt genomslag. Att arbeta med starka svenska modevarumärken bidrar till att stärka Sverige som ett modernt och progressivt land, vilket inverkar på exporten av både mode och turism, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Kommentarer

1 reaktion till “Svensk lånegarderob gör internationell succé”

  1. Mikael skriver:

    30 plagg till 376 miljoner människor!? Det var bra jobbat. En smula överdrivet kanske?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Eskilstuna ger 50 miljölöften

Eskilstuna kommun har tagit fram en checklista med 50 åtgärder för en bättre miljö som de ska genomföra fram till 2018.
– Vi gör många saker men har inte varit lika bra på att berätta om dem, berättar Lars Wiklund, kommunstrateg i Eskilstuna kommun.

  • Annonskod Huvudspalten 4