I reklamtävlingen 100-wattaren och den nya kategorin Internationell reklam tog Vattenfall hem första priset för sin internationella kampanj Empty Words.
Med klimatkampanjen gick Vattenfall ut i internationell press i tidningar som The Economist, Times och Financial Times. Dessutom valdes en mycket koncentrerad målgrupp ut att med hög integritet vara både mottagare och bärare av budskapet.
Betydelsefulla aktörer har, enligt Sveriges Annonsörer, börjat söka sig till Vattenfall och globala och europeiska institutioner efterfrågar Vattenfalls ledande expertis inom de samhällsavgörande framtidsfrågorna om klimat och energieffektivitet. Attityden till Vattenfall när det gäller miljöfrågor har utvecklats mycket positivt och även bilden av Vattenfall i relation till klimatfrågan har i media utvecklats mycket positivt.
Juryn motiverar förstapriset med att ”En komplex, politiskt laddad fråga och en svårflörtad internationell målgrupp gjorde utmaningen extra stor, men kampanjen visar vad ett ambitiöst och målmedvetet företag kan åstadkomma med en internt väl förankrad strategi, ett genomtänkt, anpassat medieval och en kreativ utformning som reflekterar tyngden i budskapet. Komplexiteten innebär också en extra utmaning för resultatredovisningen, men det finns påvisbara effekter i såväl kännedom som attityder som beteende hos målgruppen. Och egentligen är det väl bara logiskt att den första internationella 100-wattaren går till ett energiföretag?”