Energimärkningen finns bland annat på vitvaror, tv-apparater, lampor, värmepumpar, varmvattenberedare samt däck, och visar hur energikrävande en produkt är. Märkningen ska underlätta för konsumenter att göra energi- och klimatsmarta val.
Nu visar en undersökning av var tredje svensk skippar att kontrollera energimärkningen vid köp av elektronikvaror. Främst rör det sig om unga och norrlänningar, visar undersökningen.
Övre Norrland bryr sig minst
Enligt undersökningen svarade 49 procent av de som bor i övre Norrland, att de inte bryr sig om energimärkningen. Det framkommer även att fler äldre än yngre undersöker hur mycket energi elektronikvarorna drar.
– Det borde ligga i konsumenternas intresse eftersom energimärkningen hjälper dem att spara pengar på att välja produkter som förbrukar mindre energi. Dessutom sätter märkningen press på företagen att utveckla och investera i energieffektiv produktdesign – så det är ett väldigt enkelt sätt att vara med och bidra till faktisk skillnad, säger Jonas Lindelöf, Sverigechef på Enefit i ett pressmeddelande.