Tunga transporter riskerar EUs klimatmål

När andra samhällssektorer minskar utsläppen av växthusgaser går det åt andra hållet inom transportsektorn i Europa. Utsläppen har ökat med 32 procent sedan 1990 och ökningen fortsätter trots att varje fordon släpper ut mindre, enligt en ny rapport om transport och miljö från EUs miljöbyrå i Köpenhamn. Det uppger Dagens eko.

Fordonen har blivit energisnålare, men teknikutvecklingen håller inte jämna steg med den ökade trafikvolymen. Genomsnittsbilen i Europa drar dessutom dubbelt så mycket bensin som de energisnålaste bilarna. Det är godstransporterna på vägarna som ökar allra mest, 43 procent sedan början av 90-talet.

Andelen gods på landsväg växer hela tiden på järnvägens bekostnad.

– Man kör med olika spårvidd, spänningen i ledningarna är olika, de elektroniska säkerhetssystemen varierar i olika länder. Om järnvägsgodset ska ha en framtid måste järnvägsbolagen börja samarbeta, säger projektledare Peder Jensen till Dagens Eko.

– Med dagens transportutveckling blir det omöjligt att klara EUs klimatmål att minska utsläppen med 20 procent till 2020 och 60 procent till 2050, avslutar han.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.