Svagt klimatkrav från kunden

Studenter och politiker gör det, liksom media. Men konsumenterna är dåliga på att ställa miljökrav på produkter. Det är näringslivets bild av konsumentSverige.

Svagt klimatkrav från kunden

Många företag arbetar för att minska sin klimatpåverkan. Men det är inte för att blidka konsumenterna. Det är den samlade bedömningen från näringslivets representanter som samlats till Naturvårdsverkets Klimatforum 2008.

– När vi bestämde oss för att bli världsledande inom klimat jublade medarbetarna. Från våra kunder har vi knappt hört någonting, säger Lottie Knutson på Fritidsresor.

Att en majoritet av svenskarna säger sig vilja betala extra för att minska sin klimatpåverkan tror hon inte på.

– Lägsta pris är det som gäller. Sen får folk säga vad de vill.

Trendbrott

Anders Holmestig är klimatansvarig på LRF. Han medger att det främst är tack vare media som klimatfrågan ligger högt på dagordningen, men han tror att vi snart kommer att se ett trendbrott på den punkten.

– Fler konsumenter vill veta varifrån maten kommer, hur den har producerats och av vem. Han säger att LRFs medlemmar lätt kan ställa om för att möta hårdare miljökrav från kunderna. Närproducenterna har stor förståelse för hur miljön påverkas av olika aktiviteter, och kan därmed klimatanpassa sig snabbare.

– Inom två decenier ska våra medlemmar vara helt oberoende av fossila bränslen. Vi vill också medverka till att skapa sänkor som binder koldioxiden. Metanutsläppen blir en svårare nöt att knäcka, menar Anders Holmberg.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste