Att en majoritet av svenskarna säger sig vilja betala extra för att minska sin klimatpåverkan tror hon inte på.
– Lägsta pris är det som gäller. Sen får folk säga vad de vill.
Trendbrott
Anders Holmestig är klimatansvarig på LRF. Han medger att det främst är tack vare media som klimatfrågan ligger högt på dagordningen, men han tror att vi snart kommer att se ett trendbrott på den punkten.
– Fler konsumenter vill veta varifrån maten kommer, hur den har producerats och av vem. Han säger att LRFs medlemmar lätt kan ställa om för att möta hårdare miljökrav från kunderna. Närproducenterna har stor förståelse för hur miljön påverkas av olika aktiviteter, och kan därmed klimatanpassa sig snabbare.
– Inom två decenier ska våra medlemmar vara helt oberoende av fossila bränslen. Vi vill också medverka till att skapa sänkor som binder koldioxiden. Metanutsläppen blir en svårare nöt att knäcka, menar Anders Holmberg.
publicerad 28 november 2008