Se möjligheter i stället

I Sverige betraktar vi gärna lobbying som något fult och främmande. Kanske är det också därför som svenska företag hittills inte varit särskilt bra på att lobba i Bryssel, trots att i princip alla nya lagar inom miljöområdet bygger på EU-beslut. Dessutom bidrar säkert den svenska föreställningen om att EU är slutet och svårt att påverka till den svaga aktiviteten på lobbyområdet.

I de artiklar i detta nummer där vi speglar kan också konstateras att det inte är helt enkelt att göra sig hörd bland de 5 000 personer som är registrerade som lobbyister. Men å andra sidan pekar många vi talat med på att politiker och tjänstemän gärna lyssnar på sakliga och väl underbyggda argument och att det är lättare att påverka beslut än man tror, förutsatt att man argumenterar på rätt sätt.

Ett exempel på vad man kan åstadkomma med en klokt genomförd lobbykampanj är Electrolux som lyckades få igenom ett individuellt producentansvar får elektronik i det så kallade WEEE-direktivet. Ursprungligen hade politikerna tänkt sig ett kollektiv ansvar, något som Electrolux emotsatte sig då de menade att det inte skulle ge de enskilda företagen några incitament att förbättra sig. De skulle ju ändå få ta hand om andras avfall. Genom ett intensivt lobbyarbete där 100-tal politiker kontaktades, trots små resurser på plats, så lyckades Electrolux få alla att lyssna på sin sak och ändra direktivet i egen favör.

Exemplet visar på att framgång är möjligt, men också på att det är viktigt att vara tidigt ute. Det gäller således för de företag som inte vill drabbas av obehagliga överraskningar att satsa resurser så att de tidigt upptäcker vad som är på gång och hinner framföra sina argument. Gör de det bara i tid så kommer de bli överraskade över möjligheterna att påverka.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste