Klimatuppropets deltagande företag har som målsättning att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 30 procent fram till år 2020 och med 60–80 procent till år 2050, jämfört med 1990. Företagen kommer under en treårsperiod att beräkna och redovisa sina verksamheters koldioxidutsläpp.
Ett fyrtiotal företagsledare har redan skrivit på uppropet Bland initiativtagarna finns verksamheter i alla storlekar, som alla vill anta utmaningen att minska sin klimatpåverkan.
Från AB Sigtunahem till Yggdrasil Miljömanagement
Initiativtagarna till Klimatuppropet är: AB Sigtunahem, Alteco AB, Aranea Certifiering AB, Bilprovningen, Coop Sverige, DMK, Esam AB, ETC, Fortum Värme, GreenIT AB, Hässelby Golf, Högestad & Christinehofs Förvaltnings AB, Ica, Jetpak AB, JM AB, KanEnergi Sweden, Kemibolaget OCEAN AB, Kemi & Miljö Konsulterna AB, KemPartner AB, Kooperativa Förbundet, KRAV ekonomisk förening, LFV, LRF, Länsförsäkringar Sak, North Environment & Weather Agency, o2 Energi, PP Polymer AB, Radisson SAS Arlandia Hotel, Radisson SAS SkyCity Hotel, Regi Research & Strategi AB, Respect Europe, SJ, SMHI, Stena Metall, Sånga-Säby Kurs & Konferens, t42 Distance Education, Vasakronan och Yggdrasil Miljömanagement.
”Det är tuffa krav”
– Det är tuffa krav vi ställer på oss själva, men vi känner att det är vad ägare, kunder, medarbetare och samhälle förväntar sig av oss, uppger Ann Sommer, vd på Länsförsäkringar Sak – en av initiativtagarna till uppropet, i ett pressmeddelande.
– Som försäkringsbolag har vi med oro sett kostnadsökningar som kan relateras till klimatförändringen. Därför är det så glädjande att frågan nu kommit upp på ett kraftfullt sätt och att så många företag vill starta upp systematiskt klimatarbete, avslutar hon.