Miljöbudgeten får kritik

Regeringen spelar ut miljömål mot varandra, klimatsatningen är för liten och fattiga länder få betala för effekterna av de utsläpp som den rika världen orsakat. Det är något av kritiken mot regeringens miljöbudget.

Mest kritik får regeringen för att många av de satsningar som görs på exempelvis havsmiljön och klimatåtgärder samtidigt sker på bekostnad av andra miljömål. Bland annat tas de så kallade Klimp-bidragen bort, miljöbilspremien avvecklas i förtid och miljömålen för skydd av värdefull skog får minskade resurser.

Naturskyddsföreningen är inte oväntat en av de som reagerat starkt negativt på förslaget.

– Det är ohållbart att regeringen på detta sätt spelar ut olika miljömål mot varandra. Miljömålsrådet, som regeringen kortslutit med en ny utredning, visade tydligt att miljöanslagen bör öka två till tre gånger, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Alldeles för lite

Även WWF beklagar att pengarna till havsmiljön tas från sänkta miljöanslag på andra områden. De tycker också att klimatsatsningen på totalt sju miljarder under åren 2009–2011 är bra, men alldeles för låg.

– Stern-rapporten som kom för två år sedan underströk att världssamfundet måste investera 1 procent av BNP för att undvika en katastrofal situation. Regeringens klimatsatsningar är en tiondel av vad som krävs, poängterar Stefan Henningsson, klimatchef på WWF.

Fyra miljarder satsas på klimatåtgärder i andra länder. Stefan Henningsson tycker att satsningen är bra, men att det är olyckligt att pengarna tas från biståndsbudgeten. I stället skulle regeringen ha satsat friska pengar. Andra poängterar att de fattiga får betala för utsläpp som de rika länderna orsakat i och med att pengarna annars skulle ha använts till andra viktiga biståndsinsatser.

Mer konkret på hemmaplan

Naturskyddsföreningen efterlyser mer konkreta förslag för att minska utsläppen på hemmaplan.

– Visst är det bra med satsningar i utvecklingsländer men vi kommer inte undan hemläxan och ju längre vi väntar desto dyrare blir det, nu ökar förväntningarna på klimatproppen i december. Det som krävs där är reella förslag som minskar utsläppen till exempel full koldioxidskatt på den lätta industrin, kilometerskatt för lastbilar på väg och registreringsskatt på bilar, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Gröna bilister tycker att den förtida avvecklingen av miljöbilspremien är djupt olycklig, och uppmanar regeringen att lyfta blicken och fundera på hur Sverige kan behålla ledartröjan i miljöbilsomställningen. De är också kritiska till att väg får dubbelt så höga anslag som järnväg.

– Det måste bli lättare att ställa bilen och ta tåget, kommenterar Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste