Margareta Friman är professor i psykologi vid Karlstads universitet och föreståndare för VINN Excellence centret Samot. Hon medverkar i en ny forskarantologi om hållbar konsumtion.
Berätta om den nya boken ”Handbook of research on sustainable consumption”.
– Det är en aktuell handbok om forskningen kring hållbar konsumtion, med experter som skriver om sina forskningsområden. Det handlar bland annat om boende och energianvändning, matkonsumtion och hållbarhetsmärkning av produkter – hur man kan styra konsumenterna i köpsituationer.
Vem bör läsa den?
– Politiker och beslutsfattare. Här har de en möjlighet att snabbt scanna av forskningsläget – det här är väldigt aktuella frågor. Även hållbarhetsexperter kan ha nytta av den. Den är ganska mastig i vissa delar men det finns även praktiska tips och case, till exempel hur livsstil och matsvinn hör ihop.
Vad har du bidragit med till boken?
– Vårt område är framför allt transporter. Vi går igenom olika åtgärder och infrastrukturförbättringar som kan begränsa biltrafiken, vad är det som fungerar och vad är det som inte fungerar?
Ja, vad är det då som fungerar för att få fler att åka kollektivt?
– Det räcker inte att bara förbättra kollektivtrafiken. Även om vi har ett perfekt kollektivtrafiksystem i en stad så behövs det andra åtgärder också, till exempel att man gör det dyrare att köra bil med hjälp av tullar. Då får man en högre effekt på kombinationen av åtgärder – när man både tvingar och ger ett bättre alternativ.
Är praktiken snabb eller långsam när det gäller att lära av den senaste transportforskningen?
– Det har blivit ett ökat intresse för frågorna. Man försöker idag verkligen att tänka i de här banorna, att kombinera de här sakerna för att förbättra livet i staden och ha ett större perspektiv. Att göra restriktioner för bilisterna är väldigt impopulärt. Men om vi verkligen vill uppnå målen om förbättrad miljö så måste vi kombinera olika åtgärder.