– Vattenfrågor är komplexa. Nyckeln till framgång ligger i samarbete. Företagen som samverkar med varandra blir mer effektiva i sin vattenhantering. WWF och H&M-gruppen vill nu se en uppskalning av initiativet med Water stewardship på global nivå, säger Charlotta Järnmark, vattenexpert på WWF.
Flera företag har anslutit sig
Uppropet till textil- och modeindustrin ligger i linje med FN:s hållbarhetsmål 6 om att säkra tillgång till rent vatten och sanitet. Branschen har en viktig roll att spela. Flera andra företag har redan anslutit sig till lokala partnerskapsprojekt kring Water stewardship i Kina, Hongkong, Vietnam, norra och södra Indien, Pakistan, Turkiet och Etiopien.
Läs mer: Stöd för den enskilde vid klimatförändringar efterlyses
– Effektivitetsbesparingar från enskilda företag kommer inte att klara av att hantera vattenrisken i avrinningsområdet. Textil- och klädindustrin bör ligga långt framme i arbetet på grund av branschens påverkan på floder och sötvattenekosystem och beroende av en hållbar vattenförsörjning, säger Cecilia Brännsten, miljö-och hållbarhetschef för H & M-gruppen.
I oktober släpper WWF en uppdaterad version av WWF Water Risk Filter 5.0 med råd och åtgärder för att minska riskerna för företag. Verktyget är utvecklat i ett pilotprojekt med H&M-gruppen och WWF.
Mer information om uppropet hittar du här.