Studien Packaging 2020 från förpackningsinriktade FOU-företaget Innventia har undersökt svenska, indiska och amerikanska konsumenters attityder till olika slags förpackningar. En av slutsatserna är att en produkt i plastförpackning kan få oss att låta bli att köpa. Tre av fem indier är beredda att avstå köp om förpackningen uppfattas som icke miljövänlig, i Sverige kan en av fem tänka sig att strunta i prylen. Indier och amerikaner ser plastförpackningar som den minst miljösmarta förpackningen. Svenskarna tycker att aluminium är det sämsta alternativet.
Vill scanna
Svenskar är lite extra intresserade av innovativa förpackningar. Tre av fem skulle vilja kunna scanna produkten och få information om ursprung, leverans och vad varan innehåller.
– En växande global medelklass, en åldrande befolkning, begränsad råvarutillgång och en intensifierad urbanisering är några av de megatrender som utmanar produkt- och förpackningsindustrin. Vi ser att förpackningens material, och inte bara dess utseende, styr våra köpbeslut. Vi ser också en tydlig efterfrågan och ett stort behov av smartare förpackningar. I framtiden kommer vi även att se striktare krav på förpackningsmaterial som är i kontakt med livsmedel, säger Fredrik Rosén, chef för marknads- och konsumentinsikt på Innventia.
Fakta
Siffror från studien
* 56 procent av konsumenterna i Indien uppger att återvinning är mycket viktigt för dem, i Sverige uppger 32 procent det och i USA är siffran 37 procent.
* 20 procent av svenska konsumenter oroar sig väldigt ofta för att en varas förpackning innehåller skadliga ämnen. I Indien är motsvarande siffra 43 procent.
* I Indien tycker 50 procent att det behövs mycket striktare miljölagar. I Sverige tycker 17 procent att det behövs mycket striktare och 43 procent att det behövs något striktare miljölagar.