Rapporten Communities and Citizenship: Redesigned for a New World från kommunikationsbyrån Havas Worldwide bygger på en webbenkät bland 10 219 män och kvinnor i 31 länder. Respondenterna är uppdelade i två grupper. 79 procent anses vara vanliga konsumenter och övriga 21 procent anses vara så kallade prosumers, mer medvetna konsumenter. Och stor vikt har lagts på svaren från de mer medvetna konsumenterna då man tror att deras tankar och åsikter ger en god indikation på vad som kommer att vara mainstream inom en snar framtid.
När respondenterna får ange vad de har gjort de senaste tolv månaderna, utifrån ett antal alternativ, anger 65 procent av de mer medvetna konsumenterna och 52 procent av de traditionella konsumenterna återvunnit regelbundet. Och 41 respektive 27 procent har agerat för att minska sitt koldioxidfotavtryck. Största tilltro har de båda grupperna till ideella organisationer/NGO:s samt till media. Lägst tilltro har de till den nationella regeringen.