Ny bok om korrekt miljöreklam

SIS Förlag gav på världsmiljödagen den 5 juni ut en ny bok, Egna miljöuttalanden – Rätt eller fel. Det blir vanligare att företag beskriver sina produkter som gröna eller miljöanpassade, men det är viktigt att veta vad man egentligen får säga. Boken visar att man kan skapa säljande miljöbudskap som samtidigt är korrekta och miljömässigt trovärdiga. Den innehåller konkreta exempel, referenser till svensk rättspraxis och en vägledning som bygger på standarden Miljömärkning och miljödeklarationer – Egna miljöuttalanden SS-EN ISO 14021.

Om ett miljöuttalande saknar trovärdighet är risken stor att konkurrenter eller miljöorganisationer reagerar. Det kan leda till att uttalandet hamnar i Marknadsdomstolen eller hos Konsumentverket.

– Det finns både möjligheter och risker för företag som väljer miljöargument i sin kommunikation. Tanken med boken är att berätta vad som gäller och hur ett företag undviker dyrköpta felformuleringar i sina miljöbudskap, uppger My Laurell, vetenskapsjournalist och medförfattare till boken, i ett pressmeddelande.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter