Möjligheter med styrmedel

Ibland kan man inte låta bli att bli förvånad. Jag tänker då främst över alla artiklar om biltullarna i Stockholm, där alla verkar överraskade över vilken effekt tullarna har haft på trafiken. Med tanke på hur det sett ut exempelvis i London och med annan erfarenhet av hur ekonomiska incitament slår borde få vara förvånade över hur snabbt resemönstrena förändrats bland huvudstadsborna och över hur snabbt debatten tystnat. Självklart är det inte något bekvämt beslut för många och man kan nog misstänka att även många på redaktionerna drabbats personligenoch att det hjälpt till att spä på intresset. Ibland verkar det som om hela Sveriges befolkning bor i Stockholm.

Mer frågande ställer jag sig mig inför det faktum att spelreglerna för miljöbilar är så olika. Om myndigheterna vore fullt ut intresserade av att bara öka antalet miljöbilar på vägarna och inte av skattepengar borde de göra reglerna enhetliga för exempelvis tjänstebilar. Nu är exempelvis förmånsvärdet för elhybridbilen Toyotas Prius sänkt med 40 procent, medan etanolbilen Ford Focus bara har en sänkning på 20 procent. Däremot subventioneras inte bränslesnåla bensin och dieselbilar. Här skulle stora miljövinster för hela landet kunna göras. Inte minst gäller det på dieselsidan där vissa skattelättnader nu gör att försäljningen skjuter fart. Med en reduktion på 40 procent för en snål diesel med partikelfilter skulle vi nog se väsentligt fler dieslar på våra vägar på sikt.

I sammanhanget kan nämnas att den franska PSA-koncernen som omfattar Peugeot och Citroën har tagit fram en prototyp på hybriddiesel. Förbrukningen i blandad körning är 3,4 liter/100 km. Bilen öppnar för intressanta möjligheter. Tyvärr lär vi få vänta till 2010 innan den börjar serietillverkas. Om politikerna verkligen menar allvar borde de se till att dieselbilar börjar gynnas av förmånsreglerna innan dess.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.