När svensken rankar inköp efter miljöhänsyn är det uppvärmning som toppar listan. Kläder däremot ligger i botten på miljöintresset. Det visar Länsförsäkringars Miljöbarometer som är en sammanställning över vilken miljöhänsyn svenskarna lägger vid inköp av olika produkter och
tjänster.
Pensionärer lägger generellt större miljövikt vid sina inköp, förutom i kategorierna mat och bil som ungdomarna toppar. Egenföretagare och arbetslösa ligger hästlängder före arbetare och tjänstemän när det gäller synen på miljökonsumtion. Kvinnor rankar miljöhänsyn högre än män och geografiskt släpar norra Sverige något efter resten av landet.
– Undersökningen visar att miljöaspekter är en viktig faktor för val av leverantör av olika varor eller tjänster. Inom många produktgrupper anser upp till hälften av konsumenterna att miljöhänsyn påverkar vilken leverantör man väljer, säger Leli Kjellin, miljösamordnare på Länsförsäkringar.