nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Kampanj för smarta klimatlösningar

A world you like. With a climate you like. Det är EU:s slogan för den kampanj som ska samla smarta klimatidéer.

  • Annons 1

Syftet med kampanjen är att belysa innovativa idéer där pengar, tid och växthusgasutsläpp går hand i hand. Fokus ska ligga på praktiska lösningar och att visa hur klimatåtgärder kan öka välfärden. Som exempel nämns Stockholms centralstation som nyttjas resenärernas kroppsvärme för att värma ett närliggande kontorshus.

Knytpunkt ska vara en webbplats som inom kort ska finnas på plats och vara tillgänglig på alla EU:s 23 språk. Här ska privatpersoner, företag och organisationer kunna visa upp och diskutera sina lösningar. Kampanjen ska pågå till i slutet av 2013.

äs mer på: http://world-you-like.europa.eu/en/

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nobelpristagare anser att klimatmötet ska avbrytas

Båda Nobelpristagarna i ekonomi anser att det viktigaste för klimatet är att sätta igång med åtgärder som leder framåt. Nu. Handlingsförlamningen är det största problemet. Paul Romer anser att en bra start är att något större land fattar beslut om koldioxidskatt. William Nordhaus rekommenderar att klimatmötet i Katowice ajourneras och att en mindre grupp diskuterar sig fram till vilka mekanismer som kan ge resultat.