I september lanserade några franska studenter ett manifest där de bland annat lovar att inte jobba på företag som förstör miljön. Manifestet har nu undertecknats av 20 000 studenter från landets absoluta elituniversitet och högskolor inom bland annat teknik, uppger SVT.
Att hållbarhet är en viktig faktor även för svenska studenter bekräftas av teknikkonsultföretaget ÅF.
– Manifestet är en spegling av det vi ser hos de yngre som börjar här. Det är viktigt att våra rekryterare och chefer med personalansvar fördjupar sina kunskaper kring hållbarhet så att de kan berätta vad vi jobbar med här på rätt sätt, säger Sara Lindstrand, hållbarhetschef ÅF, som jobbar under hållbarhetsdirektör Nyamko Sabuni.
Rättvisande bild viktigt
Det handlar om att berätta om bolagets hållbarhetsarbete, men också om bolagets roll i samhället och påverkan på samhället, och att ge en rättvisande bild.
Konkurrensen om ingenjörer mellan konsultbolagen i Sverige har länge varit knivskarp och det är viktigt att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Sara Lindstrand poängterar att det är viktigt att den externa bilden stämmer överens med den interna kulturen.
– Det är lätt att det stannar vid PR-kampanjer och sponsring för att bygga ett företags varumärke, men vi vet att det inte räcker. Den yngre generationen har frågor om jämställdhet, mångfald, att göra skillnad och inte minst ledningens engagemang på sin agenda, säger Sara Lindstrand.
Obligatorisk introduktion i hållbarhet
ÅF ordnar obligatoriska introduktionsdagar för alla nyanställda, hållbarhetsdelen omfattar nu 1,5 timme.
– Ett hållbarhetsarbete som präglas av att man lever som man lär jätteviktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Sara Lindstrand.
Läs mer: Miljöprofilerna som bytt jobb 2018
Läs mer: De franska studenternas manifest (på franska)