Engagemang ett måste

I samband med att ett av denna tidnings reportage skulle göras mötte en av våra journalister en person som var ansvarig för att ett genomgripande miljöarbete genomförts i ett företag. Men genomgången av vad som gjorts blev påfallande blodfattig och trots den uppenbara förträffligheten med de system som införts, visade personen föga entusiasm för det som åstadkommits. Snarare uppfattade journalisten i fråga det hela som om miljöarbetet var något påtvingat eller som att den berörda personen fått uppdraget i brist på någon annat. Det är lätt att misstänka att de system som införts i praktiken bara kommer att fungera till hälften, för med ett sådant engagemang måste det vara svårt att smitta resten av personalen.

Den ovan nämnda historien är nog tyvärr inte allt för ovanlig, inte heller är det ovanligt att en mer engagerad miljöchef ändå har svårt att skapa ett engagemang för miljöfrågorna. Och för att kunna genomföra ett miljöarbete på ett företag krävs ett engagemang bland personalen. Men att nå detta kan vara svårt och många gör misstag på vägen.

Ett sätt att göra det är dock att försöka nå delaktighet. Här gäller det att arbeta systematiskt och smart för att skapa normer och förståelse till varför man gör sina miljösatsningar. Ett fel som ofta görs är att försöka övertyga de 20 procent av personalen som vanligtvis är negativa. Istället gäller det att försöka övertyga den ofta stora neutrala gruppen på kanske 60 procent av personalen. Lyckas man med detta kan dessa, tillsammans med de 20 procent som ofta är positiva till förändringar, bilda en grupp som omfattar 80 procent av de anställda och som ställer upp på värderingen att det är viktigt att satsa på miljön. Då har man bildat en norm på företaget i fråga som bär det fortsatta miljöarbetet.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter