Det har varit en rätt omtumlande senhöst för oss som arbetar med miljöfrågor och i synnerhet för oss som är i miljötidningsbranschen. Plötsligt verkar proppen ha gått ur och intresset för miljöfrågor och växthuseffekten har kommit i fokus och hamnat på en rad förstasidor. Det må vara att en del kvällstidningar i för hög grad ägnat sig åt domedagsjournalistik. Lite provocerande skulle man kunna säga att det säljer, på samma sätt som ett upprop mot de höga bensinpriserna gjorde för bara några månader sedan. Å andra sidan så kan konstateras att framtidsfrågor kopplade till miljön och växthuseffekten sent om sider och inte en dag för tidigt kommit mer i fokus.
Att en tidning som Veckans Affärer ägnar ett helt nummer åt gröna affärer och att etermedierna rapporterar om att riskkapitalet börjat snegla på miljöteknikbranschen är glada nyheter, inte minst för oss som arbetar med en tidning som Miljö & Utveckling som har fokus på gröna affärer och grön teknik.
Miljö & Utveckling är en av de äldsta tidningarna i branschen och sedan starten 1989 har vi faktiskt, något i det tysta, vuxit till landets största oberoende miljötidning med 16 000 läsare, enligt Orvesto Näringsliv. Med tanke på att vi nu verkar i den mycket expansiva bransch som gröna affärer utgör har vi ambitionen att fortsätta växa och att utveckla tidningen så att vi kan ge våra läsare ännu bättre service. Vårt mål är att erbjuda nyttig läsning för alla som arbetar professionellt med miljörelaterade frågor. Man skulle kunna säga att det är vårt bidrag till att vända utvecklingen till något bättre. Vi tror att teknikutveckling och ökad medvetenhet är goda vapen mot en accelererade miljöförstöring, sedan gäller det att agera kraftfullt och långsiktigt. Det som händer nu i fråga om ökad uppmärksamhet kring miljöproblemen är något positivt, även om orsaken inte är det.