Den europeiska studien visar hur mycket hälsofarliga kväveoxider dieselbilar släpper ut i verklig körning. Sammantaget omfattar studien utsläppsmätningar på över 700 000 fordon.
– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.
Varnar för höga utsläpp
IVL Svenska Miljöinstitutet varnade redan för flera år sedan för att dieselbilar släpper ut avsevärt mycket mer kväveoxider i verklig körning än vad som framgår av de officiella inomhustesterna, som används för EU:s avgaslagstiftning.
Europastudien bekräftar också att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre, även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger. Däremot tidigare klassningar som Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.
– Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger Åke Sjödin.
Läs mer: