5 tips från Houdini

Imorgon grön Houdini sportswear strävar efter att göra hållbara produkter, bland annat av återvunna fibrer eller biologiskt nedbrytbara material, och har utvecklat nya affärsmodeller där kunderna hyr istället för köper vissa plagg.

5 tips från Houdini
Jennie Jensen

Houdini har uppmärksammats för sitt arbete med att göra alla produkter hållbara och bland annat belönats med Swedbanks hållbarhetspris 2012. På M&U:s konferens Imorgon Grön delade Mia Tapio, inköps- och produktansvarig på Houdini, med sig av fem handfasta tips för att komma framåt med hållbarhetsarbetet.

  1. Utbilda säljarna. Produkter som har producerats för att vara hållbara (socialt såväl som miljömässigt) är ofta dyrare. Därför måste era säljare kunna argumentera gentemot kunderna varför de ska köpa just er produkt.
  2. Se på hela verksamheten som om den vore på din hemmamarknad. Lämna inte det sunda förnuftet och moralen hemma när du åker för att inspektera villkoren i fabrikerna. Skulle den här fabriken kunna ligga på din gata där hemma?
  3. Dra nytta av kunskapen som finns hos branschorganisationerna. För Houdinis del gäller det till exempel The Sustainable Fashion Academy.
  4. Ställ rätt frågor i utvecklingen av produkterna. Förtjänar produkten att utvecklas, kommer den hålla tillräckligt länge? Kommer den åldras med skönhet eller gå ur tiden?
  5. Mät era framsteg med enkla excellistor som tydliggör hur stor andel av produkterna som är certifierade enligt olika standards, vilka material som används, hur de är producerade och så vidare.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.