Transportfartyg kan konstrueras i nya lättviktsmaterial

Ett forskningsmässigt genombrott gör att det nu är tekniskt möjligt att konstruera fartyg i kol- eller glasfiber för nationella och internationella transporter, uppger SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Detta och nya aluminiumkonstruktioner för sjöfart är resultat av ett forskningsprojekt koordinerat av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Under tre år har forskare från SP och 29 olika industrier och organisationer deltagit i det Vinnova-sponsrade 24 miljonersprojektet LÄSS ”Lättviktskonstruktioner till sjöss”.

– Det har varit en utmaning att demonstrera hur fartyg kan konstrueras med lätta material utan att ge avkall på brandsäkerheten, uppger Tommy Hertzberg, projektledare och forskare på SP.

Det finns flera fördelar med att bygga i lätta material. Många fartyg har idag ballast av stabilitetsskäl. Om man bygger exempelvis överdelen av ett fartyg i lättviktsmaterial minskar behovet av ballast, vilket innebär att man kan ersätta dödvikt med betalande last. Stigande oljepris och miljökrav gör också att det blir allt mer intressant att kunna minska bränsleförbrukningen. Lättviktsmaterial har även ytterligare fördelar som minskat behov av underhåll och längre livslängd.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.