– Det är många som brinner för miljöfrågorna inom företaget och vi får stor uppmuntran från ledningshåll. Wallenius Marine är ett utvecklingsvänligt företag och det är både lätt och roligt att jobba med miljöfrågorna, säger han.
Går till källan
Wallenius Marine sköter drift och teknik inom Wallenius Line, ett rederi som idag har 40 fartyg varav 18 går under svensk flagg. Förutom underhåll av de befintliga fartygen ansvarar företaget också för de tekniska specifikationerna för nya fartyg. I sitt arbete deltar de aktivt i att utveckla tekniker och produkter som minskar fartygens miljöpåverkan.
– Vi jobbar i uppströmslösningar, säger Per Croner och förklarar att de inte bara vill se till att deras fartyg minskar utsläppen med exempelvis katalysatorer, utan att de även vill vara med och påverka källan så att förbränningen i motorerna blir bättre från början. Wallenius Marine deltar därför i ett flertal olika projekt för att utveckla nya metoder där prototyputrustning testas och utvecklas i skarp drift på deras fartyg.
Bekymmer med bränslet
Per Croner förklarar att det framför allt är fyra stora områden där tekniken inom sjöfarten behöver utvecklas. Det första och största bekymret är bränslet. Fartyg drivs idag med lågkvalitativa bränslen med hög svavelhalt, helt enkelt på grund av att det är svårt att få tag på lågsvavlig olja. Detta gör att utsläppen av svaveldioxid är ett stort problem inom branschen. Wallenius Marine har som policy att köpa lågsvavligt bränsle och har på så vis lyckats få ned utsläppen av svaveldioxid till 1,12 procent, vilket är en bra bit under de internationella kraven på 4,5 procent. Men här skulle oljebolagen kunna göra mer, anser Per Croner.
– Vi skulle vilja att sjöfarten kunde få tillgång till fin och lågsvavlig olja. I stället för att bygga in reningsutrustning på fartygen borde bränslet kunna renas på land, förklarar han.
Utsläppen av kvävedioxid, NOX, är ett annat viktigt område. Idag löser man problemet med att anpassa och utveckla maskinerna för att optimera förbränningen. Genom att bland annat utveckla bränsleventiler har Wallenius Marine kunnat minska sina kväveoxidutsläpp med mellan 20 och 30 procent.
Oreda i ekosystemet
Den tredje utmaningen för sjöfarten är rening av barlastvatten. När fartygen bär på lite last fylls de med vatten som sedan släpps ut när fartyget ska lastas. Detta vatten som pumpas ut i havet innehåller organismer och djur som kanske har transporterats över halva jordklotet och som kan orsaka oreda i det nya ekosystem de hamnar i. Sedan i maj förra året testar Wallenius Marine en prototyp för barlastvattenrening där vattnet renas innan det släpps ut som de hoppas ska kunna komma i kommersiell produktion. Tekniken bygger på AOT, en metod att med hjälp av fria radikaler förstöra organismerna i barlastvattnet.
Bottenfärger är det fjärde viktiga området för miljöförbättringar som Per Croner pekar ut. Även om det idag ställs hårdare krav på att bottenfärger inte får innehålla kemikalier så finns det fortfarande mycket att göra på området. Wallenius Marine testar nya bottenfärger på tre av sina fartyg, men ingen av dem har fungerat riktigt bra. Problemet med många av de mer miljövänliga bottenfärgerna är att det lätt växer till alger på skroven, vilket också gör att fartygens bränsleförbrukning ökar.
– Idag används ofta kopparbaserade färger, men det är troligen inte heller bra, säger Per Croner som vill se en utveckling mot helt giftfria fäger.
Försök med bränsleceller
Ett av de nya projekt som Wallenius Marine deltar i är användandet av bränsleceller som drivs av metanol för att minska beroendet av hjälpmotorer när fartyg ligger i hamn. Detta skulle bidra till att minska utsläppen och bullernivåerna. Per Croner ser bränsleceller som en intressant teknik där som de får vara med och testa, men när det kan bli aktuellt med bränsleceller på fartygen är mer osäkert.
– Det finns fortfarande en del frågeställningar kring tekniken, inte minst kring metanolen. Dessutom är det en relativ dyr teknik.
Uppmärksamheten kring utmärkelsen och företagets miljöengagemang upplever Per Croner som mycket upplyftande.
– Det är sällan det skrivs om sjöfarten i positiva termer, men många svenska rederier har kommit långt i sitt miljöarbete. Därför känns det kul för oss att få pris och kunna sprida budskapet om att sjöfarten tar miljöfrågorna på allvar.