Honda demonstrerar bränslecellsbil på Gotland

På måndagen den 25 juni genomför Honda den första europeiska testkörningen av sin nya bränslecellsbil FCX Concept på Gotland.

I samband med testkörningen bjuder Honda och Vätgas Sverige in till ett seminarium om vätgasen som fordonsbränsle.

På seminariet presenteras Vätgas Sverige, som är ett nytt svenskt partnerskap för vätgas som bildades vid årsskiftet. Vätgas Sverige bildades för att de 25 parterna anser att det behövs en kraftsamling inom vätgas- och bränslecellsområdet för att påskynda utvecklingen. De vill se fler demonstrationsprojekt och att regelverk och att politiska handlingsplaner anpassas till och i större utsträckning inkluderar vätgas. Vätgas Sverige representerar också svenska aktörer i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership, SHHP.

Även SHHP presenteras under seminariet i Visby. SHHP har visionen att Skandinavien ska vara en av de första regionerna i Europa där vätgas finns och nyttjas i ett nätverk med tankstationer. I dag finns tre vätgastankstationer i drift i Skandinavien tillsammans med 15 vätgasfordon. Två tankstationer till planeras till 2008, samtidigt utökas antalet bilar och bussar.

E.ON Gas testprojekt i Malmö presentera också. I maj beviljade Klimp-bidrag på 23 miljoner kronor till vätgasprojekt i Skåne, huvuddelen går till demonstration av bussar som går på vätgas. I Malmö finns Sveriges enda tankstation för vätgas. E.ON har genomfört försök med två stadsbussar som körts på en gasblandning med 8 respektive 25 procents vätgasinblandning i metangas. Nu planerar E.ON att utöka försöken till 50 stadsbussar och dessutom demonstrera helt vätgasdrivna fordon, både en stadsbuss och någon personbil.

Under seminariet har även Honda en genomgång av bränslecellstekniken och Home Fuel Stations, men går också kort in på hybridteknikoch i-VTEC.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste