Företagsskandaler kan undvikas

Fair Trade Center och Svenska Naturskyddsföreningen har i en studie tagit fram fem nya principer som ska hjälpa företag att ta större hänsyn till miljö och etik. De fem principer som nu presenteras är ett försök att skapa ett användbart redskap för företag som vill ta sitt ansvar i dessa frågor. Enligt principerna har företag för det första ansvar för att känna till verksamhetens konsekvenser för människa och miljö. För det andra att arbeta för att minska negativ inverkan på människor och miljö. Den tredje principen innebär att i fall där företagen har full kontroll ska de försäkra sig om att social- och miljömässig hänsyn tas. För det fjärde ska företagen inte dra fördel av andra aktörers bristande ansvarstagande. Till sist ska företagen dra sig ur verksamheten om allvarliga negativa konsekvenser trots allt inte går att förhindra.

– Vi måste ställa tydliga krav på att företag håller höga etiska ambitioner och därmed tar ett stort miljöansvar, säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.