Var på bilsalongen i Stockholm helt nyligen. Efter en rundvandring bland i stort sett alla bilmärken på den svenska marknaden undantaget Mercedes och BMW så kan konstateras att miljöbilar så sakteliga börjar göra sitt intåg också i sådana här sammanhang där det exklusiva blandas med vad vanliga dödliga har råd att satsa på i bilväg. Faktiskt kan det mest spännande som mässan visade upp, Saabs framtidsbil Areo x, komma att drivas med etanol, förutsatt att det blir mer än den stilstudie bilen är idag.
I ett sammanhang som detta kan det vara på sin plats att ifrågasätta den förvirring som råder kring begreppet miljöbil. Bland bilarna på mässan hittade man bland annat stadsjeepen Lexus RX400h som enligt de statliga reglerna är att betrakta som en miljöbil trots att den släpper ut väsentligt mer koldioxid än exempelvis en liten Peugeot 107. Alltså får man förmånsvärdet reducerat med 40 procent för Lexusen, medan den i realiteten betydlig miljövänligare Peugeoten inte har någon reduktion. Sedan är det kanske inte en bil för tjänstebilskunderna, men något är snett. Överhuvudtaget finns det ingen riktig ordning kring miljöbilsbegreppen. En bil kan vara en miljöbil enligt skattelagstiftningen, men inte i statliga upphandlingar. Och om de är det ur trängselskatteperspektiv varierar. Vilka ”miljöbilar” som får fri parkering och var skiljer sig också utan logik mellan storstäderna. Kort sagt det är på tiden att det tas tag i miljöbilsbegreppet, för det är en trend som kommit för att stanna. Men det är en trend som mår bra av enhetliga regler.
Sedan ser jag redan fram mot nästa bilsalong om några år. Då kommer med all sannolikhet antalet miljöbilar vara betydligt fler.