Framgång med individuella klimatmål

Toyotas satsning på individuella klimatmål för de svenska återförsäljarna har blivit en framgång. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet för alla nya Toyota-bilar som såldes i Sverige under 2008 blev 145,7g koldioxid per kilometer, och därmed bättre än målet för året som var satt till 149,1g.

Klimatmålen för Toyotas svenska återförsäljare infördes hösten 2006 för försäljningsåret 2007. Då låg man på en utsläppsnivå på 163g koldioxid per kilometer. För 2009 lägger Toyota ribban ännu högre, med målet att minska det genomsnittliga koldioxidutsläppet för all nybilsförsäljning i landet till 138g koldioxid per kilometer.

För att underlätta för bilköparna att välja en så energieffektiv bil som möjligt, har Toyota infört en energideklaration av alla nya personbilar. På informationsskyltarna i bilhallarna visas på ett pedagogiskt sätt en skala mellan A och G hur energieffektiv bilen är, det vill säga hur mycket koldioxid som bilen släpper ut per kilometer. Energideklarationen bygger på det förslag som Konsumentverket har tagit fram.

– Vår uppgift är att, tillsammans med alla våra återförsäljare, uppmuntra bilköparna att tänka igenom sitt bilval även ur ett miljöperspektiv. Som bilköpare ska man inte tvingas att välja en mindre bil än vad man har behov av eller sämre utrustningsnivå. För att lyckas måste vi tillhandahålla energieffektiva och attraktiva alternativ i alla storleksklasser, säger Hans-Eric Almebäck, vd för Toyota Sweden.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.