Stora företag med fler än 250 anställda är sedan den 22 juli 2022 skyldiga enligt lag att ha en visselblåsarfunktion på plats. Visselblåsarfunktionen ska göra det möjligt för företag att tidigt uppmärksamma och hantera missförhållanden i verksamheten.
Visselblåsning för små företag – så gör du
Social Hållbarhet I december börjar visselblåsarlagen gälla för små och medelstora företag. Experten Lise-Lotte Argulander berättar vad som gäller och förklarar hur du får visselblåsarfunktionen på plats.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Nu är det dags för mindre företag, de mellan 50 och 249 anställda, att anpassa sig efter lagkraven. Redan den 17 december måste en visselblåsarfunktion vara på plats för små och medelstora företag.
Om man inte har ett system på plats är det alltså hög tid. Lise-Lotte Argulander, expert på arbetsrätt och arbetsmiljö vid företagarorganisationen Företagarna, berättar att de grundläggande kraven för ett visselblåsarsystem innefattar att företaget måste ha interna rapporteringskanaler och en organisation som kan ta emot visselblåsningar. Detta kan göras antingen internt på företaget eller genom extern hjälp, men viktigast är att det är en självständig del av företaget.
– En nyckelaspekt är att den som tar emot visselblåsningen inte bör vara en chef utan individ som har detta som uppdrag. Detta säkerställer oberoende och minimerar risken för repressalier.
Ska garantera anonymitet
Lise-Lotte Argulander påpekar att visselblåsning inte handlar om personliga åsikter eller klagomål, utan ska röra missförhållanden som strider mot lag eller missförhållnanden som har ett allmänintresse.
Att få en tydlig visselblåsningskanal och tillhörande processer på plats kan vara utmanande för ett mindre företag. Systemet ska garantera anonymitet och dessutom måste rapporteringskanalen vara känd av alla anställda. För mindre företag kan det dessutom vara svårt att ha en intern instans som är helt självständig.
– Men kom ihåg att det inte behöver vara en separat ekonomisk enhet som hanterar processen. Det viktiga är att processen är självständig och kan agera på ett integritetsbevarande sätt, säger Lise-Lotte Argulander.
”Behöver sällan konsulthjälp”
För mindre företag kan det vara frestande att köpa konsulttjänster för att implementera visselblåsarsystemet. I takt med att lagkraven närmar sig har många företag också blivit överösta med erbjudanden från konsulter. Lise-Lotte Argulander tycker dock att det sällan är nödvändigt med konsulthjälp för att implementera ett visselblåsarsystem. Särskilt inte i det inledande skedet. I stället rekommenderar hon att små företag själva läser på om lagkravet och vänder sig till exempelvis Arbetsmiljöverket som har en funktion för visselblåsning kring arbetsmiljö.
– Som arbetsgivare är det viktigt att förstå att man inte får straffa eller på något sätt missgynna den anställda som väljer att visselblåsa, även om man vet vem visselblåsaren är. I ett litet företag kan det ju vara ganska lätt att räkna ut vem det är. Kom också ihåg att den nya lagen även skyddar exempelvis konsulter, arbetssökande, praktikanter, volontärer och liknade.
Fakta
Visselblåsarlagen
Visselblåsarlagen ska göra det lättare och säkrare för personer som vill rapportera missförhållanden på företaget. Bland annat ska sekretess och tystnadsplikt gälla i hanteringen och utredning av tips. Dessutom förstärks skyddet mot repressalier. Stora bolag med fler än 250 anställda, hade deadline att ha system på plats den 17 juli 2022. Den 17 december 2023 börjar lagen gälla också för små och medelstora företag med mellan 50 och 249 anställda.