Växthuseeffekten ett säljargument

Det går att locka kunder genom att verka för en minskad växthuseffekt. Åtminstone om man ska tro en Sifoundersökning som Folksam låtit göra. Enligt den väljer 65 procent av de tillfrågade hellre varor eller tjänster från företag som aktivt arbetar mot växthuseffekten, än från andra företag.

Växthuseeffekten ett säljargument

Sifoundersökningen är bara en av de kampanjer Folksam bedriver för att profilera sig på miljöområdet. Enligt miljöchefen Jan Snaar är växthuseffekten en av de miljöfrågor som företaget haft i fokus. Bland annat har Folksam upprättat ett klimatindex över olika företags utsläpp och eftersom uppgifterna i indexet är frivilliga är sannolikt resultatet av undersökningen ett lockbete för många företag. Sifoundersökningen bekräftar också att Folksams intention att attrahera nya kunder genom att engagera sig mot växthuseffekten kan vara lyckosam. Jan Snaar anser dock att miljöarbete måste vara mer än ett marknadsföringsknep.

– Ibland kan man ana att det hos vissa företag är en nyck och att det inte finns så mycket bakom. Då blir det heller inte trovärdigt, men om det är ett seriöst arbete sprider det sig som ringar på vattnet.

Kvinnor visade sig vara något mer benägna att välja varor och tjänster från företag som verkar mot växthuseffekten, 69 procent av kvinnorna och 61 procent av männen. Företagens engagemang var särskilt viktigt för kvinnor i åldrarna 30 till 49 år, 79 procent.

– Det visar att det kan vara bra att prata miljö om man ska marknadsföra sig till en kvinnogrupp, tror Jan Snaar.

Enligt undersökningen som Sifo gjorde visade det sig också att de allra flesta, 72 procent, tror att temperaturökningen under senare tid beror på människans liv och leverne. Många är också beredda på att göra något åt problemet. Tre av tio kan tänka sig att köra mindre bil eller en mer miljöanpassad bil, var femte är beredd att sopsortera och ungefär lika många kan tänka sig att åka mer kollektivt, cykla eller samåka.

Minskade bilavgaser och minskade utsläpp ligger också i topp när respondenterna i undersökningen fick svara på vilka åtgärder de tror har störst effekt för att minska växthuseffekten, 23 respektive 24 procent. Minskad bilism låg också bra till med 18 procent. Nu återstår att se om både företag och allmänhet lever som de lär.

Det har under de senaste åren talats mycket om växthuseffekten och risken för klimatförändringar som kan ge allvarliga miljöeffekter. Tror du att ökade temperaturer på jorden kan orsakas av människan eller är det huvudsakligen en naturlig effekt?

Främst naturlig förändring: 16 procent varav män 17 och kvinnor 15

Främst påverkad av människan: 72 procent varav 72 procent av männen och 72 procent av kvinnorna.

Tveksam, vet ej: 12 procent varav 11 procent män och 13 procent kvinnor.

Hur allvarligt tycker du att växthuseffekten är för din egen del?

Inte alla allvarlig: 11 procent varav 14 procent män och 7 procent kvinnor

Inte särskilt allvarlig: 29 procent varav 30 procent män och 29 procent kvinnor

Ganska allvarlig: 33 procent varav 32 procent män och 34 procent kvinnor.

Mycket allvarligt: 21 procent varav 18 procent män och 24 procent kvinnor.

Tveksam, vet ej: 6 procent varav 5 procent män och 7 procent kvinnor.

Om du visste att ett företag arbetade aktivt mot växthuseffekten tror du då att du hellre skulle välja den varan eller tjänsten eller skulle det inte spela så stor roll för ditt köpbeslut?

Skulle hellre välja det företaget: 65 procent, varav kvinnor 69 procent och män 61.

Skulle inte spela så stor roll: 24 procent, varav män 30 procent och kvinnor 19.

Tveksam, vet ej: 10 procent varav män 8 procent och kvinnor 12 procent.

Fem i topp:

Vilka åtgärder tror du har störst effekt för att minska växthuseffekten?

Minskade utsläpp: 24 procent

Minskade bilavgaser: 23 procent

Industriutsläpp, jordbruk: 20 procent

Minskad bilism: 18 procent

Minskade koldioxidutsläpp: 13 procent

Vilka åtgärder är du beredd att göra själv?

Minskad bilkörning/miljövänligare bil/ elbil: 31 procent

Sopsortering: 20 procent

Använda mer kollektivtrafik/cykla/samåka: 18 procent

Använda andra energikällor/miljövänlig energi: 6 procent

Använda mindre dagligvaror som kan påverka: 4 procent

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.