Det tyska fartyget Aida Nova kan bli det första stora fartyget att drivas med vätgas som bränsle.
Vätgasdriven storkryssare blir verklighet
Miljöteknik Vätgas ska driva kryssningsfartyget Aida Nova. Tekniken har tidigare testats på Vikinglinjens Mariella, fast i mindre skala.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Tekniken har utvecklats inom ett EU-projekt, Pa-X-ell2. Vätgasen som används utvinns från metanol, som i sin tur, i det här fallet, utvinns från naturgas, alltså fossilgas. I ett pressmeddelande från företaget nämns att metanolen kan utvinnas av förnybar råvara.
Enligt tester på land ska bränslecellerna klara 35 000 timmars drift. Förutom en minskning av klimatpåverkan ska bränslecellerna även ge tystare drift med mindre vibrationer. De är utvecklade av Freudenberg Sealing Technologies.
Batterier också
På Aida Nova ska de kombineras med eldrift från batterier. Redan nästa år installeras ett batteripaket i ett av företagets kryssningsskepp. Bränslecellerna tas dock inte i drift förrän år 2021.
Tekniken har tidigare provats i mindre skala på MS Mariella, som tillhör Vikinglinjen. Där gav tolv moduler en effekt på 60 kilowatt, som bidrag till den el som används ombord.
Liknande teknik, med en kombination av batteri och bränsleceller utvecklas också av ABB med flera, med avsikten att driva norska färjor på kortare distanser.