EU-valet 2024 markerar en tydlig europeisk skiljelinje i klimatfrågan. I Sverige var Miljöpartiet och Vänsterpartiet de stora vinnarna, vilket visar på ett starkt engagemang för klimatfrågor bland de svenska väljarna. Miljöpartiet blev tredje största parti och Vänsterpartiet ökade mest i procentenheter, vilket skickar en signal om att klimat och miljö är fortsatt viktiga frågor för svenskarna.
Kommentar: Möjligheter och utmaningar för svenska företag
EU-val 2024 Utgången av EU-valet 2024 innebär både möjligheter och utmaningar för svenska företag. Företag med en stark hållbarhetsagenda kan gynnas av ett ökat internt fokus på klimatfrågan. Samtidigt skapar osäkerheten i Bryssel flera nya utmaningar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
På europeisk nivå däremot, gick det sämre för de gröna partierna som totalt sett tappade mandat. Högernationalistiska partier, de flesta med tydliga antihållbarhetsagendor, gjorde framsteg i flera länder. Detta är så klart oroväckande för EU:s viktiga framtida klimat- och miljösatsningar. Nu lyfts också krav, bland annat från Naturskyddsföreningen, att de svenska högerpartierna Moderaterna och Kristdemokraterna inte samarbetar med ytterhögern för att montera ner EU:s klimatpolitik.
För svenska företag innebär utgången av EU-valet både möjligheter och utmaningar. De företag som redan har anpassat sig till omställningen med en tydlig hållbarhetsagenda kan gynnas av ett ökat fokus på klimatfrågor inom Sverige. Här på hemmaplan finns också ett starkt fortsatt stöd för EU:s gröna giv.
Samtidigt kan de ökade spänningarna i Bryssel skapa osäkerhet kring framtida regler och investeringar. För svenska företag gäller det nu att vara flexibla och proaktiva för att kunna navigera i den nya komplexa politiska miljön. Svenska politiker och företag måste också arbeta aktivt för att upprätthålla den framgångsrika klimatpolitik som EU drivit under den senaste mandatperioden.