Endast ungefär hälften av svenska befolkningen anser att deras konsumentval angående miljön har betydelse.
– Det är oroande att så många underskattar vikten av sin egen konsumtion, men det är positivt att vi människor vill göra något åt vår egen miljöpåverkan. För även små miljövinster betyder mycket när de summeras. Våra positiva miljöval gör det också lönsamt för de företag som är bäst på att arbeta med miljö och på det viset driver vi hela marknaden i rätt riktning. Jag har dock full förståelse för att miljömässigt mer hållbara val kan vara krävande. Det måste nu bli lättare för konsumenterna att göra bättre miljöval, säger Anna Linusson, VD på Miljömärkning Sverige/Svanen.
Om vi ska få fart på den gröna omställningen måste en mer hållbar livsstil prioriteras nu.
Anna Linusson.
Hälften av svenskarna, närmare bestämt fem av tio, känner ett ansvar att välja produkter som är miljömässigt fördelaktiga. Trots detta möter de flera hinder som begränsar deras förmåga att göra sådana val. En majoritet, 55 procent, anser att det är svårt att avgöra vilka produkter som faktiskt är mer miljövänliga, medan sju av tio tycker att företag ofta överdriver hur miljövänliga deras produkter egentligen är.
En betydande andel, hela 75 procent, av respondenterna tror att många produkter är avsiktligt designade för att ha en kort livslängd. Nästan lika många, 74 procent, har erfarit att det är billigare att köpa nya produkter än att reparera dem. Dessutom har många personer stött på svårigheter att hitta rätt resurser för reparation eller att få tag på nödvändiga reservdelar.
– Som det är nu krävs det extra krafttag för att hitta produkter som är bättre val för miljön och att reparera det man redan har. Greenwashing sätter dessutom käppar i hjulet eftersom folk vilseleds till att köpa mindre bra produkter. Om vi ska få fart på den gröna omställningen måste en mer hållbar livsstil prioriteras nu, avslutar Anna Linusson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i juli-augusti 2022 av IPSOS Norge. Undersökningen omfattar mer än 5400 intervjuer från Island, Norge, Sverige, Finland och Danmark, varav 1285 i Sverige, bland representativt urval bland konsumenter som är 16 år eller äldre, viktade efter kön, ålder och region. Undersökningen genomfördes på nationella språk och enligt metodstandarderna för webbenkäter.