Rapporten har tagits fram av ETI Sverige tillsammans med Storstockholms Lokaltrafik (SL), Västtrafik och Luleå lokaltrafik.
Resultatet visar på förekomst av tvångsarbete, systematiskt utnyttjande av praktikanter, diskriminering, extrem övertid, låg lön och hälsofarlig arbetsmiljö, för att nämna några av sakerna.
”Bekräftar tyvärr den bild vi haft sedan tidigare”
Slutsatserna bygger på granskning av officiella dokument samt sökningar på kinesiska sociala medier. 1,12 miljoner klagomål från arbetstagare har analyserats.
– Detta bekräftar tyvärr den bild vi haft sedan tidigare men samtidigt stärks också viljan att hitta nya lösningar. Vi som bransch, tillsammans med myndigheter och beslutsfattare på både nationell nivå och EU-nivå behöver agera gemensamt för att nå en förändring, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik i en kommentar.
Branschen kraftsamlar för att hantera problemet
Rapporten slår alltså fast att det finns stora risker för allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter. Samtidigt saknas tillförlitliga system för att kontrollera arbetsförhållanden i Kina, med låg transparens och spårbarhet.
För att undvika framtida köp av tvångstillverkade elbussar och fordonsbatterier samlas nu arbetsgruppen för elfordon, där SL, Västtrafik, Skånetrafiken och Luleå Lokaltrafik ingår. Bland annat kommer de att använda rapporten för gemensam kravställan i offentlig upphandling.
Utifrån internationella standarder, främst från FN:s vägledande principer, ger ETI en rad rekommendationer till trafikhuvudmännen för att undvika tvångsarbete i leverantörsledet vid upphandling.