Läs mer: Hälften av alla svenskar ser nedskräpning som ett ökande problem
Naturvårdsverket pekar i sitt remissvar till myndigheten på att det nya gränsvärdet för dieselbilar gällande partiklar är 70–100 gånger högre än fordonens verkliga utsläpp. De generella värden som Transportstyrelsen vill införa är alltså totalt verkningslösa för att upptäcka och åtgärda bilar som släpper ut för mycket.
Fordonsbesiktningsbranschen kan och vill bidra till Sveriges miljöarbete. Genom besiktningen kan smutsiga och felaktiga bilar upptäckas och åtgärdas, vilket både gynnar människors hälsa och arbetet för att minska vägtrafikens negativa påverkan på klimat och miljö. Det är därför allvarligt att den ansvariga myndigheten nu i praktiken vill omöjliggöra effektiv miljökontroll vid besiktningen.
Läs mer: Europaparlamentet: Mer återvinning av hushållsavfall och mindre deponering
Transportstyrelsens nya regler kommer innebära större utsläpp av skadliga partiklar och utsläpp. Det är en absurd förändring som innebär att fordonsbesiktningen kommer förlora sin möjlighet att kontrollera att bilar inte släpper ut för mycket.
Att en modern bil med helt bortmonterat partikelfilter kommer klara myndighetens nya gränsvärden är ett tydligt exempel på detta. Det är hög tid att Transportstyrelsen lyssnar på kritikerna och tänker om och slopar de försämringar som kommer leda till kraftigt ökade utsläpp.