Trafikverket börjar spåra miljödata i realtid – här är nya verktyget

Hållbarhetsrapportering Bort med svårjobbade excelfiler och in med ett digitalt flöde av miljödata. Det är planen när Trafikverket nu tar ytterligare ett steg mot att målet om en klimatneutral infrastruktur till 2040. Med hjälp av ett helt nytt verktyg ska myndigheten samla in miljödata från projekten i realtid.

Trafikverket börjar spåra miljödata i realtid – här är nya verktyget
Foto: Adobe Stock.

Trafikverket har sedan tidigare ställt krav på sina leverantörer att leverera miljödata från infrastrukturprojekt. Men den data som kommit in har ofta varit svår att hantera och inte alltid hållit den bästa kvaliteten. Det säger Ulf Jonson, miljöspecialist och projektledare på Trafikverket, till Miljö & Utveckling.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Tidigare har man skickat in excelfiler med den miljödata man har samlat in från projekten. Då har man skickat in excelfilen efter ett avslutat projekt, som kan pågå i flera år. Det har inneburit att vi har haft svårt att göra en samlad uppföljning över Trafikverkets totala utsläpp, säger han.

För att komma åt det problemet, och som ett steg i arbetet med att nå målet om en klimatneutral infrastruktur till 2040, började Trafikverket i mars ställa krav på leverantörer att leverera en digital miljörapportering. I rapporteringen ska drivmedelsförbrukning för transport- och maskintjänster och hantering av massor ska ingå.

Det har i sin tur lett fram till en helt ny modell som möjliggör miljörapportering i realtid genom digitala följesedlar. Modellen har tagits fram av Trafikverket i samarbete med Hogia och NCC och går under namnet BEAst Supply 4.0. I veckan började den användas för första gången.

– Det här är första gången vi kör skarpt, från ax till limpa. Det innebär att vi får vi in all data i realtid, vilket underlättar uppföljningen och ger en bättre kvalitet på det vi samlar in. Det är verkligen ett nytt sätt att jobba på. När har börjat använda det här brett, så har jag svårt att tro att någon vill gå tillbaka.

Det första projektet som den används på är en gång– och cykelväg utanför Umeå som NCC står bakom. Konkret fungerar modellen genom att en exempelvis maskinförare rapporterar sina utförda timmar via en app. Det utgör grunden för de digitala följesedlarna, som innehåller miljöinformation och skickas till NCC, som kontrollerar att allt stämmer och därefter skickar vidare miljödatan till Trafikverket.

Vad är tanken framåt?

– I början tittar vi på de stora förbrukarna, sedan kommer vi titta på fler projekt stegvis. Förhoppningsvis ska vi så småningom kunna använda modellen till alla våra projekt, avslutar Ulf Jonson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.