Energieffektiviseringsåtgärder i fabrikerna och köp av grön el. Det är två av de åtgärder som Tetra Paks miljöchef Claes Du Rietz lyfter fram som viktiga för att nå företagets mål – att minska koldioxidutsläppen med tio procent från år 2005 till 2010.
– Vi nådde en minskning med 9,4 procent till förra året och är övertygade om att vi når tio procent i år. Vi har under de här åren ökat försäljningen, så i reella termer har vi förbättrat oss med över 20 procent, säger han.
Råvarans roll
För några dagar sedan fick företaget motta branschorganisationens Skogsindustriernas klimatpris under Skogsnäringsveckan.
– Genom att utse Tetra Pak till pristagare till Skogsindustriernas klimatpris lyfter vi råvarans roll ur ett hållbarhetsperspektiv. Tetra Paks produkter utgår från träfiberns höga funktionalitet, låga vikt och ringa miljö- och klimatpåverkan, säger Marie S Arwidson, Skogsindustriernas vd.
I motiveringen lyfter juryn även fram som positivt att förpackningstillverkaren tar ansvar för skogarna som råvaran kommer från. Enligt Claes Du Rietz arbetar Tetra Pak mycket med FSC-certifierat material.