Idag, den 19 juni, invigde handelsminister Sten Tolgfors ett miljöteknikcentrum på den svenska ambassaden i Peking. Centrets syfte är att sprida och synliggöra svensk miljöteknik i Kina.
Centret, som kallas Centec – Swedish Embassy Center of Environmental Technology – är Sidafinansierat under tre år med totalt sex miljoner kronor. Centec ska bemannas med tre personer och väntas vara operativt från september i år. Fokus för verksamheten blir områden där Sverige och svenska företag har unika erfarenheter och där Kina söker lösningar.


