Social hållbarhet: Scania tar hjälp av sina kritiker

social hållbarhet Fordonstillverkaren Scanias hållbarhetschef Andreas Follér berättar att företaget utnyttjar kritisk granskning för att bli bättre på att ta socialt ansvar. Nu rankas Scania som bäst på hållbarhet bland de svenska tillverkande företagen, enligt Sustainable Brand Index.

Social hållbarhet: Scania tar hjälp av sina kritiker
Dan Boman

Scania är ett företag som rankas högt vad gäller hållbarhet. Det är etta bland tillverkande företag enligt SB Insights rankning i kategorin Business to Business efter byggföretagen Skanska och NCC.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Men företaget har också varit i blåsväder på grund av bristande socialt ansvar, när den ideella organisationen Swedwatch granskat svenska företags agerande utomland. Scania har kritiserats av människorättsorganisationen för sina inköp av platina från Sydafrika och för sina leveranser av transportfordon till ett dammbygge i Colombia, vilket följdes upp av medier.

Granskningen är en möjlighet

Företagets hållbarhetschef Andreas Follér ser inte granskningen som ett problem utan en möjlighet.

– Swedwatch belyser problematiska områden och lägger ner månader på sina rapporter och med hjälp av dem, kan vi gå till våra leverantörer, och säga ”titta här vad en svensk organisation har tagit fram”. När det blir tydligt på det sättet är det lättare för oss att göra riktade insatser, säger Andreas Follér.

Att det som skrevs om granskningen ska kallas negativ publicitet håller han inte med om.

– De flesta förstår att den här världen inte är perfekt och att det finns utmaningar, framför allt i utvecklingsländer.

Följer upp leverantörskedjan

På det stora hela hade företaget vid tiden för granskningen också kontroll på sina leverantörer, anser Andreas Follér. Företaget har utbildat egen personal som utför kontroller och har en avdelning för att följa upp vad som händer i leverantörskedjan. Till det kommer även externa konsulter och samarbeten med andra företag inom Volkswagengruppen och även utanför den.

Alla leverantörer ska också själva berätta om hur de arbetar med socialt ansvar och det följs upp med stickkontroller. Vad gäller platinagruvorna i Sydafrika kände företaget ändå inte till vidden av problemet och därför blev rapporten från Swedwatch ett bidrag till arbetet.

– Jag har kontakt med Swedwatch och jag tycker att det är en bra organisation. Det är positivt med granskning som gör att vi blir bättre, säger han.

De leverantörer som inte bättrar sig efter kritik, hamnar i en riskzon.

– Då sätter vi igång en aktionsplan för att de ska bättra sig, och händer inte det så får de inga fler affärer. Så enkelt är det, säger Andreas Follér.

Arbetar med socialt ansvar även på hemmaplan

På hemmaplan, i de egna fabrikerna, arbetar företaget med jämställdhet och mångfald. Bland annat finns ett index för möjligheten för kvinnor att bli chefer.

– Kvoten mellan antalet kvinnliga chefer och antalet kvinnor på Scania och den för manliga chefer och män på Scania skiljer sig med mindre än en enda procent. Vi vill ju ner till noll, men det där ligger nästan i felmarginalen.

Acceptans för olikheter som ursprungsland, sexuell läggning och så vidare är ett krav på arbetsplatsen. Alla får tycka vad de vill när de är lediga, men måste följa reglerna för tolerans för mångfald på jobbet.

– Jag tror att när man samarbetar med varandra finns det ingen plats för främlingsfientlighet, och de förutfattade meningarna försvinner, säger Andreas Follér.

Läs mer: Jakten på kilowattimmar får nya dimensioner

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter